m
a
r
1 i dag3 i går63 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Därför gick det som det gick för Concorde
Vox berättar

Fram till 2003 användes flygplanet Concorde för kommersiell trafik men sedan dess har det varit stopp. Planet gick supersnabbt men till slut blev det för komplicerat och dyrt att ha i bruk. I det här klippet från Vox grottar Phil Edwards ner sig i varför det gick som det gick. Tumnagel
119kg
+
Bobby Green
0
2015

Varför har vi inte svävare och Concordes i dag?
Allt skulle ju gå så mycket fortare

På 70-talet spåddes både svävare och överljudsflygplan som Concorde vara framtiden. Men vi ser inga svävare frakta omkring civila människor på vattnet och även om flygplanen är snabba ligger de ändå långt efter en Concorde. Så vad hände? Varför har vi inte de här coola maskinerna i dag? Tumnagel
160kg
+
Bobby Green
0

Ryskt flygplansmuseum från ovan
Många kärror

Fyra mil utanför Moskva ligger Central Air Force Museum - ett flygplansmuseum fullt med gamla kärror som inte längre är i bruk. Här får vi en skön drönarflygning över området som bland annat visar att det här finns vad jag misstänker är ett Tupolev Tu-144 - den ryska versionen av Concorde. Tumnagel
115kg
+
Bobby Green
0
2014

Randolph Gold Flash Limited Edition

Randolps fina pilotbåge Concorde finns nu i en specialutgåva med färgspegellinser. Det är den svenska distributören som för 2014 beställt ett begränsat antal Concordebågar som endast säljs via optiker i Sverige. Priset ska landa på cirka 1600 kronor. Tumnagel
76kg
+
Åsa Wikström
0

Randolph Aviator

Randolph levererar sedan 1982 solglasögon till US Air Force. Standardmodellen heter Aviator, pilotmodellen Concorde. För att fira att det var 35 år sedan man tog fram Aviatormodellen med alla de de tekniska specifikationer som militären krävde ger man ut en lyxig limitededitionupplaga i endast 100 ex. Den platinumpläterad bågen har den klassiska bajonettskalmen, skalmtoppar i ödleskinn och polariserade grå mineralglas. Pris drygt 3000 kronor. Standardvarianten av Aviatormodellen finns i flera färger och går även att få med polariserade glas. Vanligtvis har i dag de allra flesta solglasögonmärken plastlinser till bågarna men Randolph kör härdade, reptåliga mineralglas, även till de polariserade. Livstids garanti på bågens lödningar. Ett reservdelskit som innehåller skruvmejsel, skruvar och ett par nässadlar förjer med varje par. Priset i svenska butiker är runt 1500 kr och med polariserat glas 2000 kr. Tumnagel
90kg
+
Åsa Wikström
0