m
a
r
4 i dag2 i går56 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Steve gör en Murica-kniv från grunden
Vackert hantverk

Här får vi se när Steve från Green Beetle tillverkar en kniv från grunden. Han gör verkligen allt och börjar med att omvandla järn till stål. Kniven som har ett äkta Murica-tema kyls av i öl efter ungsbakningen och får sedan ett handtag med en baconskiva i sig vilket gör den ännu lämpligare att dela cheeseburgare med. Oavsett så är det ett imponerande hantverk vi får se här. Tumnagel
127kg
+
Bobby Green
0
2016

Dokumentär om världens mest kända bil
The Bug Movie

The Bug Movie är en film som handlar om världens mest kända bilmodell - Bubblan, eller Volkswagen Typ 1 som den egentligen heter. En klassisk bil som tillverkats i nästan 22 miljoner exemplar och som folk över hela världen älskar. Personligen har jag inte tidigare varit speciellt intresserad av modellen men har på den senaste tiden fått ett enormt sug av att en dag äga en egen Bubbla. Ovan ser ni trailern för filmen som går att köpa i sin helhet på länken nedan. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0
2015

De bästa bröllopsscenerna ur olika filmer
Burger Fiction monterade ihop alla till en

Oavsett om det är en superhjältefilm, en knasig komedi eller en seriös drama så lyckas filmskaparna ändå nästan alltid klämma in ett bröllop. Burger Fiction har satt sig ned och klippt ihop några olika scener till en enda lång och resultatet blev ganska så kul. Filmerna i den ordningen de kommer ser ni under "Läs mer". Tumnagel
75kg
+
Bobby Green
0

Filmen om världens populäraste bil
Volkswagen Bubbla

The Bug Movie är en dokumentärfilm om en av tidernas mest älskade bilmodell - Volkswagen Beetle. Här ser vi trailern för den och planen är att premiären ska äga rum i sommar. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green
0
2014

Historien om Bubblan
Världens mest kända bil

Under en väldigt lång period var Volkswagen Beetle världens bäst säljande bil. Modellen byggdes mellan 1938 och ända fram till 2003 och totalt handlar det om över 21 miljoner exemplar. En enkel, bra och gullig liten bil som än idag får folk att vända på huvudet. I den här videon berättar Xcar om bilens historia. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0

Volkswagen pratar lite om Beetle GRC
Till helgen är det dags för tävling

Till helgen ska Beetle GRC släppas lös på Port of Los Angeles för att tävla och inför det bjuder Volkswagen på denna video. Rallycrossbilen är specialkonstruerad från topp till tå och under skalet sitter en toktrimmad 1.6-liters TSI som ger hela 544 hästar. 0-100 km/h ska gå på superkvicka 2.1 sekunder. Tumnagel
114kg
+
Bobby Green
0
2013

Två sköna bubblor

I mitt tycke finns det två stuk på entusiast-bilar. Original i pedantiskt skick eller custom. Custom kan innebära mycket, allt från noggrant planerade byggen i världsklass till de här bubblorna, som har sina egna stilar. Lacken har fått förfalla och det ser ut som de ligger på backen tack vare den extrema sänkningen. Precis lika intressanta att studera som vilket annat show-bygge i mina ögon. Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0

En bubbla för solen
Är Beetle roligare utan tak?

Jag drog till södra Sverige och Österlen för att få några grader varmare, sol och åka bil utan tak. Antalet cabar i Sverige verkar öka år för år, även om alla som säljs och köps inte är äkta cabar. En sådan är nykomlingen Citroen DS3 Cabrio som likt Fiat 500 snarare har ett jättestort soltak istället för en cabriolet. Beetle cab är däremot äkta, en riktig cab med anor från fyrtiotalet som nu får nypremiär. Första generationen bubbla utan tak hade premiär 1949 och sålde en bit över 300 000 exemplar totalt. Den togs fram och byggdes av Karmann till en början men när det var dags för New Beetle gjorde VW jobbet själva. Även den versionen sålde en bit över 300 000 exemplar, ungefär 20% av alla nya bubblor som såldes faktiskt. När det är dags för tredje generationen är det i de trakterna man tror sig sälja vilket betyder att VW ungefär kommer att sälja 100 sådana här om året i Sverige. Om man väljer cab istället för vanligt tak får man förutom rufs i håret och ett sämre bagageutrymme även 40 000 spänn mindre i plånboken, så stor är skillnaden i pris. I övrigt är det samma lika som för vanliga Beetle när det gäller motoralternativ och tillbehörspaket. Det betyder en diesel på 105 hästar (244 900 kr) och tre bensinare på 105 hk (219 900 kr), 160 hk (244 900 kr) och 200 hk (289 900 kr). Den senare kallar man för GT och den har lite godsaker som sportstolar som standard. Alla modeller förutom minsta bensinaren går att få med DSG för 14500 kr extra. Lika mycket kostar premiumpaketet som innehåller 17-tummare, A/C, mittarmstöd fram, avbländande backspegel, farthållare, regnsensor, multifunktionsratt i läder, färddator plus och tre rätt roliga men totalt onödiga extrainstrument. De tre klockorna håller koll på oljetemperaturen, laddtrycket i turbon och om du skulle få för dig att köra så att tidtagning skulle behövas gör man det på stoppuret. Vill man ens anspråka på att ha användning för dessa ska man helt klart välja GT-versionen. Premiumpaketet till denna är lite dyrare (16 500 kr) men innehåller större fälgar (19 tum), 2-zons climatronic och ett mycket välbehövligt sportchassi. Och sportchassit, som jag iofs bara har testat med Beetle med tak, är nästan ett krav om du har en aktiv körstil. Är du mer av en glidare räcker dock 160 hästaren utan sportchassi gott och väl för att ta sig fram. Så kul är det dock inte - men lugnt och tryggt. I övrigt behöver du Fender-stereon för 7600 kronor och vindskyddet för nästan 5000 kronor. I framsätet blir det trots vindskydd inte helt stilla. Taket fälls på 9.5 sekunder i upp till 50 km/h och när det är nedfällt ligger det helt synligt som på en gammal klassisk bubbla. Om det är charmigt eller fult är upp till var och en, vill man dölja det kan man göra det med ett skinnfodral som är ett litet projekt att sätta på - och som nog kommer att sättas på ytterst sällan i detta land med usla somrar. Med Beetle har VW hela tre stycken cabar i ungefär samma storlek - Eos, Golf och Beetle. Frågan är varför man ska välja Beetle över någon av de andra. Ett av svaren är så klart att den är roligare att se på än en Golf men den är faktiskt också billigare - hela 35 000 spänn billigare. Om valet står mellan en Beetle med hårt eller mjukt tak är valet ganska lätt. Har man valt en Beetle har man redan gjort ett val att gå åt det roliga men opraktiska hållet och då kan man lika gärna ta steget fullt ut. Tumnagel
115kg
+
Roger Åberg
0

Beetle GSR
Begränsad upplaga med 210 hästar

För 40 år sedan släppte Volkswagen den sportigaste bubblan någonsin. Den hade tilläggsnamnet "Gelb Schwarzer Renner" som förkortat blir GSR. För att hylla denna sportiga modell släpper Volkswagen nu bilen på nytt, fast med det senaste skalet då förstås. Bilen visas upp på Chicago Auto Show idag och det man får är självklart det svarta och gula färgschemat (även om den också kommer i grått?), unik inredning, andra fälgar i 19 tum och lite annat smått och gott. Under huven har det hänt lite grann sedan föregångaren, då 1303S från 1973 endast hade 50 hästar. Den här har istället en turbomatad fyra med 210 hästar och 280 Nm kopplad antingen till en manuell sexväxlad låda eller en DSG-automat med dubbelkoppling. 0-100 km/h går på 7.3 sekunder och toppfarten anges till 239 km/h. 3 500 GSR-versioner kommer att byggas och priset börjar på 40 700 dollar. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green