m
a
r
2 i dag3 i går70 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Nomos visar ny klocka
Det här är Glashütte Autobahn

Klocktillverkaren Nomos visar nu upp den nya modellen Glashütte Autobahn. Den är framtagen i samarbete med inredningsarkitekten Werner Aisslinger. Klockan har Nomos automatiska urverk Neomatik Caliber på insidan och den kommer i tre stycken olika versioner. Materialet är rostritt stål och storleken på boetten mäter 41 millimeter. Priset är satt till 4800 dollar. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green
0
2017

Den diskreta yuppie-bilen
Taylor Patterson kör en BMW 850CSi

Om man på tidigt 90-tal hade gott om pengar, jobbade på Wall Street och gärna ville synas körde man Porsche 911 Turbo. Ville man dock vara lite mer diskret körde man nog BMW 850CSi. En rejäl lyxlimpa med V12:a under huven. Lågmält skryt som inte sticker för mycket i ögonen på folk. En riktig Autobahn-kryssare som få i dag vågar köpa eftersom elfel är läskigt och bilen är full med avancerade saker som är väldigt dyra om de går sönder. Ändå köpte en kompis precis en sån här för några månader sedan. Taylor Patterson äger också en, och här visar han upp den. Tumnagel
137kg
+
Bobby Green
0
2016

Över 320 blås i en Porsche 911 R
Evo pressar på Autobahn

Evo har tagit ut mycket potenta Porsche 911 R på Autobahn och testat lite hur snabbt den går. I 200 km/h ligger den och myser men sedan pressas pedalen ner helt och då har man kul ända upp till 323 km/h. Läs mer om upplevelsen på länken nedan. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0
2015

Autobahn för cyklister på förslag i Tyskland
10 mil lång

Tyskland vill bygga en tio mil lång Autobahn för cyklister så att de kan ta sig längre på sina tvåhjulingar. De första fem kilometrarna är redan färdiga och igång, men detta vill man alltså utöka avsevärt. Målet är att sammanlänka tio stycken städer i Västtyskland vilket i sin tur bidrar till att över två miljoner tyskar får en vettig cykelväg att trampa på, något som i det långa loppet skulle kunna minska antalet bilar på vägarna varje dag med hela 50 000 stycken. Cykelvägen skulle vara fri från hinder och ha olika körfält ämnade för olika hastigheter. Om det nya projektet blir verklighet återstår att se, och som vanligt handlar det om pengar. Den totala kostnaden för att ro allt i hamn uppges till omkring 180 miljoner euro vilket inte är en direkt liten slant att vaska fram. Tumnagel
212kg
+
Bobby Green
0
2014

Ducati 899 Panigale på vägen

Ducatis nya lilla superbåge, 899 Panigale, har filmats på Autobahn i Tyskland vilket gör att vi kan få ta del av lite rullande bilder på när maskinen rör på sig. Kyligt väder och kall asfalt gör dock att det inte blir några topphastighetstester, men det är ändå trevligt att se bågen rulla. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0
2013

Några timmar med Aston Martin Rapide S

Det finns bilar och så finns det bilar. En del tillverkas på löpande band i en rasande fart och har en prislapp som faktiskt inte avskräcker från nybilsköp. Man får vad man betalar för oftast och många nöjer sig med en bil som kan transportera dem från A till B. Det räcker att bilen har fyra hjul, ett par dörrar och en motor i princip. Funktion före form är helt okej, och man bryr sig helt enkelt inte om hur bilen man kör ser ut. Se Fiat Multipla. Sen finns det bilar som Aston Martin. Bilar som inte härstammar från 3D-skrivare och där mänskliga händer varit lika mycket delaktiga i processen som maskiner. Handsydda sömmar i skinnet, tanke bakom varenda designlinje och ett plakat på motorn som berättar vem som har gjort den sista touchen och översynen av maskinen. Bilar som dessa kostar inte helt oväntat också mer än andra, men de ska de göra också. Det kommer alltid att finnas de som mer än gärna betalar för gediget hantverk, och jag förstår om deras val av bil då hamnar på något från Aston Martin. Tumnagel
202kg
+
Bobby Green
0

Nya Audi RS6 går som en skållad R8

Nu i veckan stack jag till München en sväng för att provköra helt nya Audi RS6 och S3 (mer om den bilen i en annan artikel). Det jag visste att jag hade att vänta mig var en fläskig toksnabb kombi, eftersom RS6 nu endast finns i Avant-utförande, och att det i Tyskland finns en väg som heter Autobahn. En kombination som är svårslagen och en plats där man alltså för en gångs skull kan testa en bils toppfart. Om det inte vore för att det regnade förstås... Tumnagel
347kg
+
Bobby Green
0

Jaguar XJ blir äntligen XJR

Klart att inte flaggskeppet XJ från Jaguar ska stå utan lite R-kläder. På New York Auto Show visas direktörsvagnen upp som XJR, ett monster med hela 550 hästar. Samma motor som i XKR-S och XFR-S alltså, men trots detta utan S-beteckningen. V8:an som hängt med länge och som används flitigt i flera modeller är på 5.0 liter och försedd med kompressor. Effekten pumpas som sagt upp från 510 till 550 hästar och det borde räcka gott för att tryggt kunna passera bil efter bil i hög fart på Autobahn. R:et på bakluckan och i grillen skvallrar även om att ingenjörerna har finjusterat bilens chassi, dämpare och annat som ger den en lite sportigare framtoning. Exakt vad allt innebär och vad det har gjort för bilens prestanda får vi reda på senare i veckan. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green