m
a
r
6 i dag6 i går69 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Doftljuset som luktar Whisky

Glenfiddich lanserar The Scent of Twelve Years

Hemmet / Inredning

De svenska doftexperterna Collect & Bottle lanserar nu tillsammans med den skotska whiskyn Glenfiddich ett doftljus som ska lukta just whisky. Ljuset som man kallar för The Scent of Twelve Years doftar päron, honung och ek och är en replika av Glenfiddich 12 Year Old Single Malt.

Ljuset kommer endast att säljas i en begränsad upplaga hos Clubs & Spades på Södermalm i Stockholm. Priset är samma som vad flaskan som det inspirerats av kostar - 399 kronor.

Visa
Pressmeddelande
Glenfiddich slår hål på svensk whiskymyt

– lanserar doftljuset ’The Scent of Twelve Years’

Glenfiddich vill slå hål på myten om att ju rökigare en whisky är desto finare är den.

Tillsammans med de svenska doftexperterna på Collect & Bottle lanseras därför nu

doftljuset ’The Scent of Twelve Years’, med doft av päron, honung och ek.

Många svenskar är väldigt förtjusta i rökig whisky, och är också övertygade om myten som

säger att ju rökigare whisky, desto finare. En myt som den skotska whiskyn Glenfiddich nu

vill slå hål på. Eftersom rökigheten i vissa whiskys leder till att andra rika doft-
och smaktoner försvinner, har Glenfiddich låtit skapa doftljuset ’The Scent of Twelve Years’.

Ljuset är en replika av whiskyn Glenfiddich 12 Year Old, en single malt som lagrats i tolv år,

och lyfter fram den fräscha och komplexa smaken i whiskyn.

– Doftljuset ’The Scent of Twelve

Years’ är vår hyllning till den mest

prisbelönta single malten och en av

whiskyvärldens mest eleganta

whiskysorter – Glenfiddich 12 Year Old,

säger Oscar J-T Holm, WG&S Nordic

Marketing & Communication Manager.

Det är en whisky som karaktäriseras av

fruktiga och fräscha toner och som

också slår hål på myten om att en fin

whisky måste vara rökig. ’The Scent of

Twelve Years’ doftar precis som

Glenfiddich 12 Year Old smakar; päron,

honung och ek.

Den process som krävs för att ta fram ett doftljus kan jämföras med processen för att ta fram

en whisky. I en whisky uppenbarar sig dofter och smaker ju mer man bekantar sig med den.

På samma sätt hittar man rätt dofter till ett doftljus. En genomgående doftanalys krävs för att

kunna sätta samman dofter som överensstämmer med inspirationskällan.

– När vi fick förfrågan om att skapa ett doftljus som doftar precis som den anrika

whiskyn Glenfiddich 12 Year Old så var svaret givet. Det har varit en spännande

utmaning att skapa ’The Scent of Twelve Years’ som är ett hantverk rakt igenom, från

början till färdig förpackning, säger Tomas Hempel, parfymör och grundare av Collect

& Bottle. Vår process inleddes med en doftanalys av whiskyn för att sedan jämföra

dess byggstenar gentemot olika parfymämnen. Därefter kunde vi ta fram den doft som

bäst representerar drycken.

Från och med 17 december kommer ’The Scent of Twelve Years’ finnas i begränsad

upplaga hos Clubs & Spades, Östgötagatan 49 på Södermalm i Stockholm.

Försäljningspriset för ett ljus är 399 kr, samma pris som en flaska Glenfiddich 12 Year Old

(70 cl) på Systembolaget.

Glenfiddich 12 Year Old i korthet

Färg: Rikt gyllene.

Doft: Tydlig frisk och fruktig doft med inslag av päron.

Smak: Karaktäriseras av söta, fruktiga noter och utvecklas till smak av smörkola, grädde,

malt och subtil ek.

Eftersmak: Långvarig sötma från ektannin.

Om Glenfiddich

Glenfiddich är den skotska whiskyn som banade vägen och lärde en hel värld att dricka

single malt. I mitten av 1960-talet blev Glenfiddich ett begrepp för charterresenärer över

hela världen då nästan ingen hade försökt sälja single malt utanför Skottland innan dess.

Idag är Glenfiddich världens mest prisbelönta single malt och står för omkring 15 procent av

all single malt som säljs, något som gör whiskyn från Dufftown till världens mest prisbelönta

The Glenfiddich Distillery grundades 1887 av William Grant och ägs idag av familjeföretaget

William Grant & Sons. Treenigheten: vatten, jäst och korn som krävs för att destillera

Glenfiddich, inspirerade formgivaren Hans Schleger till att skapa den unika och trekantiga

flaskan som har blivit en stilikon lika klassisk som Coca Cola- flaskan.

Om Collect & Bottle

Collect & Bottle skapar unika dofter för varumärken och privatpersoner. Bara de allra finaste

råvaror som marknaden har att erbjuda används, med dessa doftsätts kosmetiska produkter

i allmänhet och parfymer i synnerhet. Kundens behov och förutsättningar är i fokus för varje

projekt och en konsultation kan sträcka sig allt från en timme till flera månader.
Lil Pump visar upp sin smyckesamling
Dyra grejer 
-54kg
+
Bobby Green
0
Delicatoasken gör comeback
Innehåller en nyhet 
193kg
+
Bobby Green
0
Robyns nya album släpps den 26 oktober
Heter Honey 
169kg
+
Bobby Green
0
Årets tema för Musikhjälpen presenterat
Alla har rätt att funka olika 
112kg
+
Bobby Green
0
Gatumat för 1 dollar
Billigt! 
106kg
+
Bobby Green
0
Årets Blossa har smak av Limoncello
Och medelhavskryddor 
160kg
+
Bobby Green
0
Varix WC - ny sneaker från Vans
Släpps i slutet av månaden 
46kg
+
Bobby Green
0
Därför säger vi ok
Ok? 
106kg
+
Bobby Green
0
Ny KÄK-burgare på Circle K
En starkare variant med salsa 
33kg
+
Bobby Green
0
Mumin-kläder för Rädda Barnen
Släpps på lördag 
137kg
+
Bobby Green
0
En liten tur med en Porsche 964 Carrera RS
Odödlig klassiker 
114kg
+
Bobby Green
0
Dokumentär om Bill Murray på gång
Här är trailern 
139kg
+
Bobby Green
0
Snyggt formade tårtor
Briljera när det är kalasdags 
116kg
+
Bobby Green
0
Garant presenterar blödande vegan-burgare
Nytt i frysdisken 
174kg
+
Bobby Green
0
Tut i luren! Idag är det Kebabens dag!
Middagen är räddad, igen 
120kg
+
Bobby Green
0
Det finns även ett Venedig i Kina
Staden Zhenyuan ser trevlig ut 
110kg
+
Bobby Green
0
Kul video till Kanye West och Lil Pumps låt
Ge mig en sån här dräkt 
41kg
+
Bobby Green
0
Är den här Evo-versionen den ultimata Dinon?
Underbar 
134kg
+
Bobby Green
0