-
m
a
r
4 i går61 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen
Bild till artikel

Neo-EX är världens första digitala kollektion

Få nya outfits att visa upp för dina följare

Garderoben / Accessoarer

Neo-Ex är ett nytt påhitt från Carlings där man utforskar framtidens mode. Man säger att det här är världens första digitala kollektion och den lanseras tillsammans med den artificiella influencern Perl.www. Kollektionen existerar endast digitalt och tanken är att man ska hitta nya sätt att uttrycka sin modekreativitet utan att lämna ett negativt fotavtryck på miljön.

Det du gör är alltså att ladda upp en bild med den posering du vill att plagget ska sitta på och sedan ser Carlings 3D-designers till att "klä" på dig kläderna. När de är klara får du bilden skickad till dig och sedan är det bara att publicera den i dina kanaler och invänta like-stormarna. Exakt hur man tänker ser ni i videon här nedan.

I kollektionen finns 19 stycken olika produkter och priserna ligger mellan 100 och 300 kronor. Alla intäkter från projektet går direkt till WaterAid.

Play
Visa
Pressmeddelande
Carlings lanserar Neo-EX – Världens första digitala kollektion!

Carlings utforskar framtidens mode genom att lansera kollektionen Neo- Ex tillsammans med den artificiella influencern Perl.www, en kollektion som endast existerar digitalt.

Kollektionen Neo-Ex möjliggör ett nytt sätt att uttrycka sin modekreativitet utan att lämna ett negativt fotavtryck på miljön. Instagram har i hög grad förändrat modevärlden de senaste åren, och kan nu ses som den viktigaste plattformen för modekreativitet. Hashtagen #OOTD (outfit of the day) har använts över 216 miljoner gånger och studier visar att många modeprodukter köps bara för att visas upp på Instagram en gång. Unga människor älskar att visa och utrycka sin kreativitet inom mode och stil online, det är en stor del av att uttrycka vilka de är. De lever i en värld där en oskriven moderegel är att inte visa upp sig själv i samma outfit två gånger på sociala medier. Samtidigt är de den mest upplysta generationen i historien, vilket betyder att de är väl medvetna om den negativa påverkan klädesindustrin har på den värld vi lever i. Faktum är att klädesindustrin ensam står för 10% av världens koldioxidutsläpp.

Carlings ställde sig själva frågan ”Hur kan vi hjälpa unga att uttrycka sin kreativitet online utan att skada miljön?” Resultatet blev världens första digitala kollektion där de utforskar framtiden inom mode. ”Carlings har alltid uppmuntrat människor att uttrycka sig själva och sin egen stil genom kläder. I och med Neo-Ex hoppas vi kunna utmana oss själva och hela branschen att ta nästa steg för att utforska hur mode kan existera i den inte så avlägsna digitala framtiden”, säger Ronny Mikalsen, VD på Carlings.

Med hjälp av digitala skräddare (3D-designers) har Carlings utformat och producerat klädkollektionen Neo-Ex, som endast existerar digitalt, en kollektion helt utan negativ miljöpåverkan. Kollektionen är inspirerad av den virtuella världen, som dataspel, anime och cyberpunk. Neo-Ex är framtagen i samarbete med den digitala influencern ”Perl.www” (https://www.instagram.com/perl.www/ ). Precis som kollektionen Neo-Ex, finns bara ”Perl.www” digitalt, där hennes närvaro som människa suddar ut linjerna mellan digitalt och verkligt liv. Alla intäkter från kollektionen går direkt till WaterAid för att uppmärksamma problematiken kring den enorma vattenförbrukningen klädesindustrin står för: drygt 7 miljarder liter varje år.

”Framtiden är här och vi behöver anpassa oss och vara relevanta för våra kunder och nästa generation. Här har vi hittat inspiration från gamingvärlden, som alltid är ett steg före. Vi har köpt ’Skins’ på Fortnite ett tag nu, detta är vår take på det” säger Ingeline Gjelsnes, Marketing Manager Carlings.

Så, hur fungerar det?
1. Du köper en produkt från den digitala klädkollektionen Neo-Ex.
2. Du laddar upp en bild med den posering du vill att klädesplagget ska sitta på.
3. Carlings 3D-designers monterar kläderna på bilden, så det ser ut som du bär klädesplagget i det verkliga livet.
4. Du får bilden skickad till dig, klar att publicera online.

Den limiterade kollektionen består av 19 produkter och kostar mellan 100 – 300 SEK. Neo- Ex kommer endast gå att köpa på Carlings webbshop www.carlings.com från och med den 14 november klockan 11.00. Alla intäkter från projektet går direkt till Water Aid.
42kg
0

Neo-EX är världens första digitala kollektion

Få nya outfits att visa upp för dina följare

Populäraste
Musikvideon till Robyns låt Ever Again
Dans med stativ 
Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0
Hur är maten på ett svenskt fängelse?
Mauri testar 
Tumnagel
123kg
+
Bobby Green
0
Det gäller att hålla ordning på det privata
Comedy Central skojar till det 
Tumnagel
118kg
+
Roger Åberg
0
Jesper Tjäder åker skidor på en byggnad
Kul grej 
Tumnagel
119kg
+
Bobby Green
0
Veronica Maggio byter skärmtid mot osläppt låt
Lägg från dig telefonen om du vill lyssna 
Tumnagel
130kg
+
Bobby Green
0
Hårolja med öldoft
Passar till huvudet och skägget 
Tumnagel
55kg
+
Bobby Green
0
Nike presenterar Air Max 270 React
Första Air med nya skumenheten 
Tumnagel
-1kg
+
Bobby Green
0
Så här ser det ut om filmen saknar en Gaffer
Intressant om ljusteknik 
Tumnagel
112kg
+
Bobby Green
0
Vans Harry Potter-kollektion nu i butik
Skor, kläder och assessorer 
Tumnagel
-26kg
+
Bobby Green
0
Periskop-glasögon för korta människor
Perfekt på festivaler? 
Tumnagel
135kg
+
Bobby Green
0
Kaffekoppar och muggar av kaffe
Smart! 
Tumnagel
178kg
+
Bobby Green
0
Fejkade Rolex-klockor börjar bli väldigt bra
Svårt att se skillnaden 
Tumnagel
105kg
+
Bobby Green
0
Senaste
Jeff Goldblum grillar lite
Tillsammans med Regina Hall 
Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0
Harpunfiske på Hawaii
Färsk fångst 
Tumnagel
85kg
+
Bobby Green
0
Ty Burrell testar klassiska burgare
Regional Burger Styles 
Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
0
Årets upplaga av Le National är här
En fruktig cognac 
Tumnagel
83kg
+
Bobby Green
0
Jason Momoa bygger en HD med sina barn
Hyvens kille 
Tumnagel
97kg
+
Bobby Green
0
Köttlösa burgare gör upp i duell
Max vs Burger King 
Tumnagel
65kg
+
Bobby Green
0
Officiella Gundam-prylar
Skor och t-shirts 
Tumnagel
81kg
+
Bobby Green
0
Hur mycket skiljer sig McDonald's i Japan?
Roliga alternativ 
Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0
Matcha solbrillorna med badkläderna
Nyheter från svenska Golden Vagance 
Tumnagel
62kg
+
Bobby Green
0
Alkoholfri dryck med smak av humle
Nytt från Lagunitas 
Tumnagel
65kg
+
Bobby Green
0
Musikvideon till Robyns låt Ever Again
Dans med stativ 
Tumnagel
101kg
+
Bobby Green
0
Claire gör gourmet-Twix
Går det att göra en bättre version? 
Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
0