m
a
r
53 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Neo-EX är världens första digitala kollektion

Få nya outfits att visa upp för dina följare

Garderoben / Accessoarer

Neo-Ex är ett nytt påhitt från Carlings där man utforskar framtidens mode. Man säger att det här är världens första digitala kollektion och den lanseras tillsammans med den artificiella influencern Perl.www. Kollektionen existerar endast digitalt och tanken är att man ska hitta nya sätt att uttrycka sin modekreativitet utan att lämna ett negativt fotavtryck på miljön.

Det du gör är alltså att ladda upp en bild med den posering du vill att plagget ska sitta på och sedan ser Carlings 3D-designers till att "klä" på dig kläderna. När de är klara får du bilden skickad till dig och sedan är det bara att publicera den i dina kanaler och invänta like-stormarna. Exakt hur man tänker ser ni i videon här nedan.

I kollektionen finns 19 stycken olika produkter och priserna ligger mellan 100 och 300 kronor. Alla intäkter från projektet går direkt till WaterAid.

Visa
Pressmeddelande
Carlings lanserar Neo-EX – Världens första digitala kollektion!

Carlings utforskar framtidens mode genom att lansera kollektionen Neo- Ex tillsammans med den artificiella influencern Perl.www, en kollektion som endast existerar digitalt.

Kollektionen Neo-Ex möjliggör ett nytt sätt att uttrycka sin modekreativitet utan att lämna ett negativt fotavtryck på miljön. Instagram har i hög grad förändrat modevärlden de senaste åren, och kan nu ses som den viktigaste plattformen för modekreativitet. Hashtagen #OOTD (outfit of the day) har använts över 216 miljoner gånger och studier visar att många modeprodukter köps bara för att visas upp på Instagram en gång. Unga människor älskar att visa och utrycka sin kreativitet inom mode och stil online, det är en stor del av att uttrycka vilka de är. De lever i en värld där en oskriven moderegel är att inte visa upp sig själv i samma outfit två gånger på sociala medier. Samtidigt är de den mest upplysta generationen i historien, vilket betyder att de är väl medvetna om den negativa påverkan klädesindustrin har på den värld vi lever i. Faktum är att klädesindustrin ensam står för 10% av världens koldioxidutsläpp.

Carlings ställde sig själva frågan ”Hur kan vi hjälpa unga att uttrycka sin kreativitet online utan att skada miljön?” Resultatet blev världens första digitala kollektion där de utforskar framtiden inom mode. ”Carlings har alltid uppmuntrat människor att uttrycka sig själva och sin egen stil genom kläder. I och med Neo-Ex hoppas vi kunna utmana oss själva och hela branschen att ta nästa steg för att utforska hur mode kan existera i den inte så avlägsna digitala framtiden”, säger Ronny Mikalsen, VD på Carlings.

Med hjälp av digitala skräddare (3D-designers) har Carlings utformat och producerat klädkollektionen Neo-Ex, som endast existerar digitalt, en kollektion helt utan negativ miljöpåverkan. Kollektionen är inspirerad av den virtuella världen, som dataspel, anime och cyberpunk. Neo-Ex är framtagen i samarbete med den digitala influencern ”Perl.www” (https://www.instagram.com/perl.www/ ). Precis som kollektionen Neo-Ex, finns bara ”Perl.www” digitalt, där hennes närvaro som människa suddar ut linjerna mellan digitalt och verkligt liv. Alla intäkter från kollektionen går direkt till WaterAid för att uppmärksamma problematiken kring den enorma vattenförbrukningen klädesindustrin står för: drygt 7 miljarder liter varje år.

”Framtiden är här och vi behöver anpassa oss och vara relevanta för våra kunder och nästa generation. Här har vi hittat inspiration från gamingvärlden, som alltid är ett steg före. Vi har köpt ’Skins’ på Fortnite ett tag nu, detta är vår take på det” säger Ingeline Gjelsnes, Marketing Manager Carlings.

Så, hur fungerar det?
1. Du köper en produkt från den digitala klädkollektionen Neo-Ex.
2. Du laddar upp en bild med den posering du vill att klädesplagget ska sitta på.
3. Carlings 3D-designers monterar kläderna på bilden, så det ser ut som du bär klädesplagget i det verkliga livet.
4. Du får bilden skickad till dig, klar att publicera online.

Den limiterade kollektionen består av 19 produkter och kostar mellan 100 – 300 SEK. Neo- Ex kommer endast gå att köpa på Carlings webbshop www.carlings.com från och med den 14 november klockan 11.00. Alla intäkter från projektet går direkt till Water Aid.
Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message
Fredagsklassikern 
109kg
+
Bobby Green
0
En tur med det superlyxiga japanska sovtåget
Detta vill jag åka! 
134kg
+
Bobby Green
0
Diesel driver med influencers
Var en follower istället 
104kg
+
Bobby Green
0
Gourmet-version av Ferrero Rocher
Next level 
118kg
+
Bobby Green
0
Grandmaster Flash fick Polarpriset 2019
Första hiphopartisten som fått priset 
19kg
+
Bobby Green
0
Nu kan du köpa klockan från filmen Interstellar
Fem år senare 
113kg
+
Bobby Green
0
Läsk-klassikern XL Cola är tillbaka
Den fylligare colan 
146kg
+
Bobby Green
0
It's a Long Way to the Top (If You Wanna Rock 'n' Roll)
Fredagsklassikern 
136kg
+
Bobby Green
0
Så är det att bo i Jumbojet-hotellet vid Arlanda
Som jag har undrat 
142kg
+
Bobby Green
0
Levi's Engineered Jeans gör comeback
Med en modern twist 
45kg
+
Bobby Green
0
Fridyk med Guillaume Néry runt om i världen
Ta ett djupt andetag 
116kg
+
Bobby Green
0
Raketosten är tillbaka!
Säljs i begränsad upplaga 
152kg
+
Bobby Green
0
Det bästa sättet att boarda flygplan på
Men som flygbolagen inte använder 
116kg
+
Bobby Green
0
Nya McDonald's-restauranger i landet
Bollnäs, Södertälje och Skellefteå öppnar i år 
2kg
+
Bobby Green
0
Klockmärket Kronaby begärs i konkurs
Säljer smarta klockor med klassiskt utseende 
20kg
+
Bobby Green
0
Schweppes lanserar Ginger Beer i Sverige
Recept på tre mocktails du kan göra med den 
115kg
+
Bobby Green
0
Så här ser Adidas Game Of Thrones-skor ut
Något för hardcore-fanet 
1kg
+
Bobby Green
0
Pianisten Daniil Trifonov besöker NPR
Hyfsat vass 
125kg
+
Bobby Green
0
Härlig stop motion med lera
Ny kortfilm från svensk 
101kg
+
Bobby Green
0
Ny kollektion från New Balance
Inspirerad av 90-talet 
26kg
+
Bobby Green
0
Burgare med friterad kyckling och Cheetos
Nyhet hos KFC 
58kg
+
Bobby Green
0
Massa chips blir till
Ute i det fria 
136kg
+
Bobby Green
0
Burger King driver med McDonald's
Börjar servera Not Big Macs 
202kg
+
Bobby Green
0
Darude till Eurovision Song Contest
Representerar hemlandet Finland 
210kg
+
Bobby Green
0
Legendariska hiphop-grupper kommer till Skansen
Wu-tang, Public Enemy, De La Soul 
42kg
+
Roger Åberg
0