m
a
r
1 i går49 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Neo-EX är världens första digitala kollektion

Få nya outfits att visa upp för dina följare

Garderoben / Accessoarer

Neo-Ex är ett nytt påhitt från Carlings där man utforskar framtidens mode. Man säger att det här är världens första digitala kollektion och den lanseras tillsammans med den artificiella influencern Perl.www. Kollektionen existerar endast digitalt och tanken är att man ska hitta nya sätt att uttrycka sin modekreativitet utan att lämna ett negativt fotavtryck på miljön.

Det du gör är alltså att ladda upp en bild med den posering du vill att plagget ska sitta på och sedan ser Carlings 3D-designers till att "klä" på dig kläderna. När de är klara får du bilden skickad till dig och sedan är det bara att publicera den i dina kanaler och invänta like-stormarna. Exakt hur man tänker ser ni i videon här nedan.

I kollektionen finns 19 stycken olika produkter och priserna ligger mellan 100 och 300 kronor. Alla intäkter från projektet går direkt till WaterAid.

Visa
Pressmeddelande
Carlings lanserar Neo-EX – Världens första digitala kollektion!

Carlings utforskar framtidens mode genom att lansera kollektionen Neo- Ex tillsammans med den artificiella influencern Perl.www, en kollektion som endast existerar digitalt.

Kollektionen Neo-Ex möjliggör ett nytt sätt att uttrycka sin modekreativitet utan att lämna ett negativt fotavtryck på miljön. Instagram har i hög grad förändrat modevärlden de senaste åren, och kan nu ses som den viktigaste plattformen för modekreativitet. Hashtagen #OOTD (outfit of the day) har använts över 216 miljoner gånger och studier visar att många modeprodukter köps bara för att visas upp på Instagram en gång. Unga människor älskar att visa och utrycka sin kreativitet inom mode och stil online, det är en stor del av att uttrycka vilka de är. De lever i en värld där en oskriven moderegel är att inte visa upp sig själv i samma outfit två gånger på sociala medier. Samtidigt är de den mest upplysta generationen i historien, vilket betyder att de är väl medvetna om den negativa påverkan klädesindustrin har på den värld vi lever i. Faktum är att klädesindustrin ensam står för 10% av världens koldioxidutsläpp.

Carlings ställde sig själva frågan ”Hur kan vi hjälpa unga att uttrycka sin kreativitet online utan att skada miljön?” Resultatet blev världens första digitala kollektion där de utforskar framtiden inom mode. ”Carlings har alltid uppmuntrat människor att uttrycka sig själva och sin egen stil genom kläder. I och med Neo-Ex hoppas vi kunna utmana oss själva och hela branschen att ta nästa steg för att utforska hur mode kan existera i den inte så avlägsna digitala framtiden”, säger Ronny Mikalsen, VD på Carlings.

Med hjälp av digitala skräddare (3D-designers) har Carlings utformat och producerat klädkollektionen Neo-Ex, som endast existerar digitalt, en kollektion helt utan negativ miljöpåverkan. Kollektionen är inspirerad av den virtuella världen, som dataspel, anime och cyberpunk. Neo-Ex är framtagen i samarbete med den digitala influencern ”Perl.www” (https://www.instagram.com/perl.www/ ). Precis som kollektionen Neo-Ex, finns bara ”Perl.www” digitalt, där hennes närvaro som människa suddar ut linjerna mellan digitalt och verkligt liv. Alla intäkter från kollektionen går direkt till WaterAid för att uppmärksamma problematiken kring den enorma vattenförbrukningen klädesindustrin står för: drygt 7 miljarder liter varje år.

”Framtiden är här och vi behöver anpassa oss och vara relevanta för våra kunder och nästa generation. Här har vi hittat inspiration från gamingvärlden, som alltid är ett steg före. Vi har köpt ’Skins’ på Fortnite ett tag nu, detta är vår take på det” säger Ingeline Gjelsnes, Marketing Manager Carlings.

Så, hur fungerar det?
1. Du köper en produkt från den digitala klädkollektionen Neo-Ex.
2. Du laddar upp en bild med den posering du vill att klädesplagget ska sitta på.
3. Carlings 3D-designers monterar kläderna på bilden, så det ser ut som du bär klädesplagget i det verkliga livet.
4. Du får bilden skickad till dig, klar att publicera online.

Den limiterade kollektionen består av 19 produkter och kostar mellan 100 – 300 SEK. Neo- Ex kommer endast gå att köpa på Carlings webbshop www.carlings.com från och med den 14 november klockan 11.00. Alla intäkter från projektet går direkt till Water Aid.
Ryan Reynolds berättar hur Aviation Gin blir till
Avancerad process 
114kg
+
Bobby Green
0
Håkan Hellströms nya platta är här
Illusioner 
35kg
+
Bobby Green
0
Burger King-restaurang brinner
En eldskärm som driver med prinsen 
119kg
+
Bobby Green
0
Wu-Tang Clan gör liten kontorskonsert
Det svänger ju 
56kg
+
Bobby Green
0
Så här gör man en skate-video
Många värdefulla tips 
136kg
+
Bobby Green
0
Mest strömmade låten på 1900-talet
Bohemian Rhapsody 
114kg
+
Bobby Green
0
Stentuffa Crocs från Post Malone
Sålde slut direkt 
12kg
+
Bobby Green
0
Dokumentär om Jay Maisels bostad
Imponerande ställe 
141kg
+
Bobby Green
0
Tullamore har tagit fram en Hen-drink
Drick PK 
-70kg
+
Bobby Green
0
Inred vardagsrummet med Bugatti Veyron-interiör
Annorlunda, men kul 
-3kg
+
Bobby Green
0
Elektronisk musikfestival på Dragon Gate
Stället vaknar till liv igen 
159kg
+
Bobby Green
0
Den sista Schack-affären i New York
Härligt ställe 
129kg
+
Bobby Green
0
Brooklyn Brewery presenterar alkoholfri öl
Det här är Special Effects 
122kg
+
Bobby Green
0
Vecka 48 är snart slut
Så här kommer lite Bob Hund 
-21kg
+
Bobby Green
0
Omega släpper Speedmaster med rymdtema
Uppmärksammar Apollo 8 
107kg
+
Bobby Green
0
Lyssna på Håkan Hellströms nya singel
Vänta tills våren 
-47kg
+
Bobby Green
0