m
a
r
1 i går49 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Tightare, skarpare och mer fokuserad

Vi har kört Porsche Cayman GTS

Garaget / Bilen

I början på året blev så även minstingen i Porsche-familjen begåvad med Gran Turismo Sport-behandling. Beteckningen har sedan tidigare funnits till de övriga modellerna i utbudet så draget var inte helt oväntat och givetvis välkommet. Porsche lovar en lite hårdare, vassare, ruffare och mer fokuserad Cayman och det är precis det man får också. Men det kostar såklart. Är den då värd den högre prislappen jämfört med en Boxster eller Cayman S? Kanske inte, men köper du en GTS får du också det där lilla extra som få andra har, och för många är det precis det man eftersöker. Plus att du slipper klottra ner hela tillvalslistan - eftersom den här har allt du behöver.

Körkänsla
GTS är 15 hästar starkare än S. Det märks inte, mer än på pappret. 340 hästar är det man får att leka med, och det räcker gott och väl. Precis som på lönekontot är det alltid trevligt med överskott, men det behövs inte här. Bilen är såpass liten och smidig att det här känns perfekt, varken mer eller mindre. Du har bra vrid på låga varv, ingen turbo som är inne och laggar och vill du varva är det bara att göra det - motorn säger inte ifrån utan snarare tvärtom. Man märker snabbt att den lilla spisen som sitter mellan sittbrunnen och bakhjulen har potential för så mycket mer än vad man kan utnyttja på allmänna vägar.

Dubbelkopplingslådan PDK har sju växlar och låter du den bara sköta sig själv så kommer allting att bli så bra som möjligt. Du kan givetvis vara där och vispa själv med antingen paddlarna bakom ratten eller genom att föra spaken fram och tillbaka - men det tjänar inget till egentligen. Lådan vet bäst, så är det bara. Den växlar alltid optimalt och på några millisekunder. Jag gillar att växla manuellt ibland bara för att få lite mer körkänsla, men bäst fungerar det om spaken får ligga i sitt automatläge. Vill man veva och hålla på köper man bilen med helmanuell låda - verkligen inget dumt det heller då Porschar är fantastiskt roliga att köra med spak. Är du snabb när du vispar tar du dig till 100 km/h på 4.9, med PDK tar det 4.8.

Man känner att hela bilen är hårdare. Slår du på knappen som styvar upp dämparna blir det inte helt bekvämt att köra i stan, men det är inte heller i denna miljö denna knapp är till för. Det är stumt, hårt och rejsigt. Det är heller ingen tyst bil, de stora hjulen och den satta gången gör att det bullrar en del, men jag gillar det. Jag är inte så kräsen när det kommer till såna här saker, och jag vet ju vad jag kan vänta mig av den här typen av bil.

Cayman GTS trivs precis som övriga Boxster och Cayman-syskon bäst på kurviga snabba vägar där man kan sträcka ut lite. Här märker man att storebror 911 verkligen blivit stor, och att det är en Cayman man ska kuska omkring i om man vill ha en tight och smidig bil som ska snurras runt böjar. Den låga sittpositionen, det råa ljudet och den kaxiga uppsynen gör att bilen inger respekt och precis som jag nämnt tidigare är tiden då Boxster och Cayman ansågs töntiga förbi. Det här är verkligen en riktig Porsche rakt igenom och förmodligen den mest vettiga att köpa om du vill ha något riktigt kul från tillverkaren till en vettig peng. Och det bästa med den är att den inte är ett idiotköp, du får fortfarande in bra med packning för två personer, åker bekvämt och behöver inte stanna och tanka varje kvart. Och när du dumpat semesterpackningen där hemma är det bara att svänga ut på racerbanan och lägga några varv, för att på hemvägen storhandla.

Ljudupplevelse
Snap, Crackle and Pop! Det är förutom namnet på ett par amerikanska frukostflingor något jag kom att tänka på angående ljudet i denna bil. Det betydligt vassare avgasljudet denna bil avger slår i bröstet likt en brölande ungdom i målbrottet när man gasar till. När man släpper av knallar och sprakar det så att fönsterrutorna skallrar. Den redan trevliga sången från boxersexan vars insug sitter alldeles bakom dörrarna förstärks av avgasljudet och tillsammans bildar de något beroendeframkallande. Det finns en knapp på instrumentpanelen för att öppna upp systemet och enligt mig borde det vara lag på att denna alltid är aktiverad. Alla (nåja) vill ju höra trevligt motorljud eller hur? När man slår på Sport Plus-läget hör man hur ytterligare ett par ventiler i rören öppnar och med lådan i manuellt läge kan man få motorn att yla fantastiskt fint.

Sportavgassystem är standard i GTS och det räcker. Man behöver alltså inte köpa ett eftermarknadssystem för att få mer ljud. Cayman och Cayman S lider lite av detta, man vet att motorn är dämpad och att den skulle kunna låta så mycket trevligare om rören släpptes fria, och det är precis vad man lyckats med i GTS-versionen. Här börjar det med att man vrider om nyckeln och får ett argt skall tillbaka. På tomgång rosslar det en del och ljudet skulle kunna jämföras med att någon med slemhosta spelade på en Didgeridoo. Det kanske inte låter så trevligt men det är det. Vid snabba nedväxlingar i Sport Plus-läget får man trevlig mellangas som skrämmer bort de som är i vägen och det är ganska komiskt att en såpass här liten bil för så mycket väsen av sig. Men det ska den också göra, eftersom det är den hårdaste i modellutbudet.

Avgasljudet har en tendens att försvinna lite när man inte trycker på. Det blir därför nästan komiskt när man ligger och kör i lugnt tempo och helt plötsligt stämplar på gasen. Då är det precis som att man öppnar en fördämning med ett hav fullt med ljud. Från lågmält brummande till gapskrik på en sekund. Allt kommer liksom på en och samma gång, och jag kommer på mig själv med att skratta till varje gång - så kul är det. Ljudet är mörkare i lägre hastigheter och skrikigare när man får upp lite fart, men aldrig tråkigt och man tröttnar liksom inte.

Exteriör
Cayman har i sin nuvarande form funnits ett tag och borde således inte vara en jätteovanlig syn på vägarna. Men när hösten gjort sitt intågande och det är mörkt och kusligt ute är det ändå något med en nytvättad kritvit sportbil som gör att folk lyser upp. Den klassiska kommentaren "Men där står ju min bil parkerad." fick jag höra men även "Är det där en Lamborghini?" från en liten pojke till sin pappa. Ett uppskattat inslag i den grådassiga vardagen helt enkelt.

Och visst är den snygg. Att det är en GTS det handlar om ser man på de svärtade ljusen både bak och fram men skulle man ändå missta sig sitter det emblem och dekaler som förklarar att det här är något extra. Personligen tycker jag bilen är snyggast med vingen nedfälld men den finns där för posörer och de som vill ha lite extra tryck över rumpan när det är dags för bankörning. De svarta fälgarna matchar bra till det vita tycker jag och överlag tycker jag att designen är riktigt lyckad. Dock krävs det, som i det här fallet, att det sitter 20-tummare i hjulhusen - allt annat är för smått för att fylla ut.

Interiör
Någon gång i livet måste jag ha en bil med alcantarainredning, eller åtminstone en alcantararatt. Det är ett i mina ögon väldigt skönt material både att vila ögonen på och att ta på. I Cayman GTS har man inte snålat på materialet och det återfinns lite överallt. Stolarna är sköna men sätet är lite platt och eftersom man sitter så lågt är det för mig som är osmidig inte helt enkelt att komma i och ur på ett graciöst vis. Ett par byxor med sliten gren kämpade in i det sista men gav till slut upp, delade på sig och fick slängas på tippen. I övrigt är det inte mycket som skiljer sig mot en vanlig Cayman på insidan, förutom att bakgrunden i varvräknaren är röd och märkt med en GTS-logga och att det smyckats med lite kolfiber. Knappar och vred sitter där det känns naturligt och förarmiljön fungerar mycket bra. Ratten är fantastisk att hålla i så den släpper man inte i första taget.

Avslutning
Från-priser är lite luriga. För 514 000 kronor får du en Cayman. Det är visserligen mycket pengar men inte ouppnåeligt. Men att köpa en Cayman för de pengarna blir inte lätt, för du kommer att vilja kryssa för tillval eftersom i princip inget av det man vill ha ingår - förutom trevlig motor och kaross då. När man bockat för lite saker sticker priset snabbt iväg, och i slutändan står man där med en bil som blivit betydligt dyrare än vad man först hade tänkt sig. Köper du en Cayman GTS behöver du inte lägga till något, allt du vill ha och kommer behöva är redan monterat som exempelvis sportavgassystemet, Porsche Active Suspension Management, Sport Chrono-paketet, sportstolar och 20-tummare. Den blir billigare än om du specar upp en Cayman S med samma grejer, och då får du inte råheten GTS bidrar med i övrigt.

Men det är här det börjar bli farligt. Inte för den som köper, utan för Porsche. För varför ska man ha en 911 när denna är så bra? Baksätet i 911 är ett skämt och fungerar endast som nödlösning för barn. I Cayman har du dessutom lastutrymme både fram och bak. Insidan är visserligen mindre men jag med mina 184 centimeter får utan problem plats, det extra utrymmet i 911:an ger inte så mycket mer. Det känns även som att man klär på sig en Cayman, i 911 kliver man istället in. Den billigaste 911:an börjar på 870 000 kronor och även om det är en jättefin bil garanterar jag att du kommer att ha roligare i Cayman GTS. Älskar du att köra, är sugen på en Porsche och har en slant över - köp dig en Cayman GTS med manuell låda.

Fakta Porsche Cayman GTS:
Motor: Mittmonterad boxersexa, 3,4 liter, 340 hästkrafter, 380 Newtonmeter.
Växellåda: 7-stegad PDK (dubbelkoppling).
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 4.8 sekunder, toppfart 283 km/h.
Bromsar: Ventilerade skivor, 330 millimeter fram och 299 millimeter bak.
Däck: 235/35 ZR20 fram och 265/35 ZR20 bak.
Mått: Hjulbas 2.47 meter, längd 4.4 meter, bredd 1.8 meter, höjd 1.28 meter, vikt 1 450 kilo, bensintank 64 liter, förbrukning 0.82 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 190 gram per kilometer.
Pris: 731 000 kronor.

Läs mer
Ryan Reynolds berättar hur Aviation Gin blir till
Avancerad process 
121kg
+
Bobby Green
0
Håkan Hellströms nya platta är här
Illusioner 
30kg
+
Bobby Green
0
Burger King-restaurang brinner
En eldskärm som driver med prinsen 
121kg
+
Bobby Green
0
Wu-Tang Clan gör liten kontorskonsert
Det svänger ju 
55kg
+
Bobby Green
0
Så här gör man en skate-video
Många värdefulla tips 
137kg
+
Bobby Green
0
Mest strömmade låten på 1900-talet
Bohemian Rhapsody 
114kg
+
Bobby Green
0
Stentuffa Crocs från Post Malone
Sålde slut direkt 
12kg
+
Bobby Green
0
Dokumentär om Jay Maisels bostad
Imponerande ställe 
141kg
+
Bobby Green
0
Tullamore har tagit fram en Hen-drink
Drick PK 
-70kg
+
Bobby Green
0
Inred vardagsrummet med Bugatti Veyron-interiör
Annorlunda, men kul 
-3kg
+
Bobby Green
0
Elektronisk musikfestival på Dragon Gate
Stället vaknar till liv igen 
159kg
+
Bobby Green
0
Den sista Schack-affären i New York
Härligt ställe 
129kg
+
Bobby Green
0
Brooklyn Brewery presenterar alkoholfri öl
Det här är Special Effects 
122kg
+
Bobby Green
0
Vecka 48 är snart slut
Så här kommer lite Bob Hund 
-21kg
+
Bobby Green
0
Omega släpper Speedmaster med rymdtema
Uppmärksammar Apollo 8 
107kg
+
Bobby Green
0
Lyssna på Håkan Hellströms nya singel
Vänta tills våren 
-47kg
+
Bobby Green
0