m
a
r
1 i dag59 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen
Artiklar i kategorin Garaget / Bilen

Ungt par med kärlek till Alfa Romeo
Kör en Alfetta från 1972

I Petrolicious senaste film får vi följa med till Frankrike och träffa Tristan och Manon som förutom att dela kärleken till varandra även delar kärleken till deras klassiska Alfa Romeo Alfetta. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

En av världens mest avancerade superbilar
Bruce visar upp sin Porsche 959

Mellan 1986 och 1993 tillverkade Porsche den mycket avancerade superbilen 959. En sådan äger Bruce Canepa och i den här filmen får vi reda på mer om den. Bilder från inspelningen finns på länken nedan. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green
0

Jasbir Dhillon visar upp sin häftiga Jaguar XJR-15
En av 27 stycken för gatan

Mellan 1990 och 1992 byggde Jaguar Sport den tvåsitsiga sportbilen XJR-15. Endast 53 stycken exemplar blev till och bara 27 av dessa gjordes för gatan. Mekaniskt baserades bilarna på Le Mans-vinnaren XJR-9. Designade karossen gjorde Peter Stevens som även ritat McLaren F1. När bilen rullade ut på vägarna var det den första gatlegala helt tillverkad i kolfiber. Jasbir Dhillon har en från 1991 och i den här filmen delar han med sig av den. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green
0

Originalet kommer alltid att vara bäst
Ford Mustang cab från 1966

Ford har precis rullat ut en ny Bullitt-Mustang och även om den är rätt trevlig så är originalet alltid bäst. Bilen vi ser här är ingen Bullitt men väl ett välbevarat original. Cabben ägs av Greg Stanley och årsmodellen är 1966. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green
0

Paul NewmanS gamla Datsun 280Z
En amerikansk legend från Japan

I Petrolicious senaste film visas Kevin Dorans Datsun 280ZX upp. Det är skådespelaren Paul Newmans gamla bil och det är en bil som trivs väldigt bra på banan så som tur är tog man dit för att köra några varv. Bonusklipp med habegär nedan. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green
0

Matt är lycklig ägare till en Singer-Porsche
Bilen som fungerar till det mesta

I Petrolicious senaste film får vi träffa Matt Euson som är en av de lyckligt lottade att äga en Porsche 911 som förädlats av Singer. En bil som fungerar perfekt att köra till kontoret med, hämta barnen från fotbollsträningen med eller bara bränna omkring med på slingriga vägar. Bilder från inspelningen finns på länken nedan. Tumnagel
147kg
+
Bobby Green
0

Toyotan som försvann men hittade hem igen
Härlig historia

Det är svårt att som bilintresserad att inte vilja ha en gammal klassisk japansk sportbil. Jag har länge trånat efter en Datsun 240Z men det är tyvärr inget som står i garaget ännu. En annan modell från en annan tillverkare som jag också alltid drömmer om är Toyotas 2000GT. Den finns det bara 351 stycken exemplar av så jag får nog nöja mig med en modellbil av den att ställa på hyllan. Jean-Pierre Degenève har dock ägt två stycken, men vid ett tillfälle blev han tvungen att sälja dem båda. Hans son lyckades dock snoka upp den ena av bilarna och gav den till sin far på hans 70-årsdag. Magiskt. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green
0

Sean Lee visar upp sin Acura NSX
Tidsenligt modifierad

I USA heter Honda NSX istället Acura NSX men det är fortfarande samma bil. Det finns en ny modell ute nu men det är den gamla som i alla fall i mina ögon väcker känslor. Just en sådan från 1991 har Sean Lee och här visar han upp den på slingriga vägar i Los Angeles. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

Italiensk design med amerikanskt hjärta
Spana in vackra Iso Rivolta

Ni har alla säkert hört storyn om att Ferruccio Lamborghini var missnöjd med Ferraris bilar och att han då istället tog saken i egna händer. Detsamma gällde faktiskt även Renzo Rivolta som även han valde att gå sin egna väg, och det var så Iso Rivolta skapades. Iso har inte gått lika bra som Lamborghini men de fick ändå ihop ett par trevliga vagnar - som den här Rivoltan från 1968 designad av geniet Giorgetto Giugiaro. Italiensk design men amerikanskt under huven där det sitter en V8:a på 5,4 liter från Chevrolet. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green
0

Klassisk Formel 1-bil på Tremolastrasse
Härlig väg i Schweiziska alperna

På tidigt 1800-tal började man bygga Tremolastrasse - en slingrig kullerstensklädd vägslinga i de Schweiziska alperna. Vägen är välkänd för sina härliga böjar och det känns som att man borde köra här minst en gång i sitt liv. Det gjorde nyligen racerföraren Sebastien Buemi med en fem år gammal RB8 - ni vet en sån där Formel 1-bil med V8:a som låter rätt så trevligt. Tumnagel
133kg
+
Bobby Green
0

R8:an från 1967
Den från Renault alltså

Om någon säger att de har en R8:a i garaget behöver det nödvändigtvis inte handla om Audis sportbil. Det kan lika gärna vara en Renault R8 från 1967. En sådan i rally-utförande har Anthony Nicolo och den får vi se mer av här i Petrolicious senaste film. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Jaguar E-Type som begravningsbil
Kopia av den i filmen Harold and Maude

Harold and Maude är en amerikansk dramakomedifilm från 1971 och i den kör huvudrollsinnehavaren omkring i en Jaguar E-Type som byggts om till begravningsbil. Originalbilen skrotades i filmen men en entusiast i Arizona har byggt en replika av den som Petrolicious nu gjort en film om. Bonusklipp nedan. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green
0

Uppstickaren som gick och vann på Le Mans
Bizzarrini gjorde avtryck

Den numera 91-årige italienaren Giotto Bizzarrini började 1954 att jobba hos Alfa Romeo med modellen Giulietta. Tre år senare hamnade han hos Ferrari där han blev chefskonstruktör för Gran Turismo- och sportvagnarna. Han ansvarade bland annat för Ferrari 250 Testa Rossa och 250 GTO. 1961 lämnade han företaget för att tillsammans med kollegan Carlo Chiti starta ATS där man byggde sportbilar och Formel 1-vagnar. Detta höll dock bara i ett år, och 1962 drog Giotto själv igång konstruktionsbyrån Società Autostar. Via den utvecklade han Lamborghinis V12-motor och bilar åt tillverkaren Iso. 1964 ändrade man namn till Bizzarrini och tog fram den egna bilen Bizzarrini 5300 GT som baserades på Iso Grifo. 1965 presenterade man racerbilen A3/C, och med den lyckades man att vinna sin klass på Le Mans samma år. Just denna bil handlar Petrolicious senaste film om. 1969 gick företaget i konkurs, men Giotto gav inte upp för det och fortsatte att jobba åt flera olika tillverkare genom åren. Tumnagel
95kg
+
Bobby Green
0

Geordan och hans far har en Venturi 260 APC
Häftig sportbil från Frankrike

En fransk sportbil jag skulle vilja ha är Alpine A310. Efter att ha sett Petrolicious senaste film har jag ytterligare en på listan - Venturi 260 APC. Den här är från 1991 och den ägs av 24-åriga Geordan Fusi och hans far. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green
0

Jag visste inte att jag ville ha en Brütsch Mopetta
Men nu vet jag det

Ju mindre fordon desto bättre i min värld. Mikro-bussar, mikro-pickisar och mikro-bilar överlag. Ge dem till mig är ni snälla så ska jag göra mitt bästa med att visa upp dem och köra med kromad armbåge. Ett fordon jag innan i dag inte visste att jag ville ha i min samling är mikro-bilen Brütsch Mopetta från 1957. Just en sådan har Petrolicious gjort en film om, och oj vad härlig den verkar. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green
0

Klart grabben ska ha en hot rod
Vill ha!

Den här trampbilen kallas “Godson of the Rodfather” och byggdes 2007 av Roy Brizio Street Rods för att fira 75-årsfirandet av Ford 32:an. Lampor fungerar och detaljerna är vidrigt fina! Nu går bilen på auktion och prislappen väntas ligga på mellan 100.000 och 150.000 kronor. Tumnagel
115kg
+
Roger Åberg
0

Historien om Ferrari 250 LM
Den sista Ferrarin som vann Le Mans

För 50 år sedan rullade Ferrari ut racerbilen 250 LM. Det blev den sista Ferrarin att vinna på Le Mans. I Petrolicious senaste film har man kikat närmare på ett utsökt exemplar från 1964. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
0

Klassisk Porsche 911 målad av Gerriet Postma
Din för 77 500 euro

Den nederländske konstnären Gerriet Postma var känd för sina målningar med klara färger och stora tavlor. Året innan han gick bort, 2008, målade han en Porsche 911 från 1966 och nu är just denna bil till salu. Bilen är i övrigt helt original och har förvarats inomhus de senaste 25 åren. Den står för tillfället i Nederländerna och skulle du vilja bli ägare till den är det bara att hala fram 77 500 euro. Nedan finns ett gammalt klipp på när Gerriet målade bilen. Tumnagel
58kg
+
Bobby Green
0

Corollan med nio liv
Klassiker från 1973

Mike Muniz har ägt sin Toyota Corolla från 1973 sedan 1988. Under den tiden har den fungerat som en vanlig gatbil och som en dragracingbil. Numera är den en hyllning till TE27-rallybilarna på 70-talet, och det verkar passa den alldeles utmärkt. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green
0

Chris Forsberg sladdar på en bilskrot
Med en ganska vass Nissan 370Z

Chris Forsberg vet hur man får bakhjulen på en bil att snurra väldigt snabbt och här får vi se honom bemästra det bland massa vrak på en bilskrot med en inte helt original Nissan 370Z till sin hjälp. Tumnagel
88kg
+
Bobby Green
0

Ny racerversion av Lamborghini Huracán
Har förbättrad aerodynamik

För ungefär tre år sedan visade Lamborghini upp modellen Huracán i racerkläder. Nu har man uppdaterat och förfinat en del grejer vilket har lett fram till det vi ser här - Huracán Super Trofeo EVO. Bilen är utvecklad av Lamborghini Squadra Corse och den ska ha samma downforce som föregångaren men överlag bättre aerodynamiska egenskaper. För att få till allt har man samarbetat med Dallara Engineering som hjälpt till att ta fram ett nytt karosspaket i kolfiber och det enda man inte har förändrat är splittern fram, det platta golvet och diffusorn bak. De nya modifieringarna har gjort att man klarat av Monza-banan på 1:43,3 vilket är 1,5 sekund snabbare än föregångaren. Motorn är den 5,2 liter stora V10:an som i det här fallet lämnar 620 hästar. Den är kopplad till en sexstegad sekventiell växellåda som i sin tur skickar kraften till bakhjulen. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 280 km/h. Nästa vår ska det börja tävlas med bilen och skulle du vilja vara med kan jag meddela att åket kostar 235 000 euro. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green
0

Avskalad och alldeles perfekt
Porsche 911 T från 1969

Porsches 911 T var instegsversionen av 911 och maximalt strippad på extrautrustning. Precis så som jag vill ha den, utan lull-lull och med bara de viktigaste bitarna på plats. I Petrolicious senaste film får vi bekanta oss med ett fint exemplar från 1969. Tumnagel
119kg
+
Bobby Green
0

Ny Winnebago-husbil för äventyr
Baseras på fyrhjulsdriven Mercedes Sprinter

Husbilstillverkaren Winnebago presenterar nu Winnebago Revel - en bil baserad på Mercedes Sprinter med fyrhjulsdrift. Med den ska man kunna ta sig till platser utanför de traditionella ställplatserna för husbilar. Bilen har hög och lågväxel, ett hill descent-läge och som vi kan se rätt okej markfrigång. Under huven sitter det en turbodiesel på 3,0 liter med ett vrid på 440 newtonmeter. Bilen har en stege upp till taket där man kan förvara grejer och där även solpaneler sitter monterade. Det finns en induktionshäll, kylskåp, en eldriven säng som man kan köra upp i taket och ett litet badrum som även kan användas för förvaring. Priset börjar på 135 000 dollar. Bonusklipp bland klippen nedan. Tumnagel
119kg
+
Bobby Green
0

Klart spädbarnet ska ha en egen Porsche
En som går att bita i

Det ska börjas i tid heter det ju och vill man ha en son eller dotter som ska gilla Porsche kan de här fantastiskt fina träleksakerna verkligen vara något att köpa. Antingen så köper man den blåa ovan med svart, stor spoiler för 18 pund eller lastbilen nedan med tre olika 911:or i olika färger för 68 pund. Tumnagel
122kg
+
Roger Åberg
0

Jay Leno provkör en Ferrari Enzo
En ikon

David Lee äger en Ferrari Enzo från 2003 och den tog han med sig till Jay Leno så att han fick provköra lite. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green
0

Att köra drömbilen - Ferrari F40
Tack för denna klassiker

Ferrari bygger bilar de flesta bara kan drömma om. En modell som många har drömt om genom åren är F40. Det är en klassiker av sällan skådat slag och om just en sådan handlar Petrolicious senaste film. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green
0

Mercedes-låda med tillägget Hammer
Suget efter kombi gick precis upp ett snäpp

Det är något speciellt med prestanda-kombis. Effekt möter funktion och man kan på något vis rättfärdiga sitt köp - som enligt vissa hade varit helt galet om det hade handlat om en trång coupé. Därför är den här Mercedes-Benz AMG Hammer Wagon så vettig på så många vis. Föreställ dig att du ska lasta hela bilen full med packning för att åka på semester, samtidigt som du vill komma fram snabbt. Bilen sväljer bagaget och motorn, en V8:a på 6,0 liter som ger 375 hästar, ser till att du hinner fram till din destination i tid. Det bästa av två världar. Just denna bil ska egentligen inte finnas, men specialbeställdes av en herre i Kanada som ville ha en praktisk bil till sin fru. Lite bakom-kulisserna-material och bilder hittar ni på länken nedan. Tumnagel
129kg
+
Bobby Green
0

Skippa Bentaygan och köp denna istället!
Maffig version av Continental GT

Vill man köra Bentley och busa lite i leran är det en Bentayga man ska ha. Eller den här - en ombyggd Continental GT som höjts, fått skärmbreddare, feta hjul, maffig frontbåge och en ställning baktill för extraljus, soppadunkar och reservhjul. Ett galet bygge som togs fram av National Geographics TV-serie Supercar Megabuild. Bilen är helt laglig att köra på gatan och under huven sitter det en W12:a på 6,0 liter som driver alla fyra hjulen. Skulle du vara sugen är det bara att buda på bilen som för tillfället ligger ute till försäljning på eBay. Tumnagel
125kg
+
Bobby Green
0

På besök i Morgans fabrik
Långt och mycket intressant reportage

Morgon är en lite annorlunda biltillverkare. Här får vi följa med Driven när de besöker Morgans fabrik. Där leds de runt i de flesta avdelningarna i fabriken och får se på djupet hur en Morgan byggs. Se! Tumnagel
101kg
+
Roger Åberg
0

Historien om Porsche
Intressant men inte alltid superfräsch

Porsche gör galet fina bilar och 911 är kanske världens mest ikoniska bil. I den här filmen får vi en snabb genomgång av den långa historien där både hybridbilar och Hitler ingår. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg
0