m
a
r
4 i dag4 i går73 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Xanté satsar på ny målgrupp med Sour

"sommarens hetaste partystarter"

Strupen / Sprit

Under 90-talet hade varumärket Xanté sin storhetstid och det dracks mängder av drinken "Lennart". Nu lanseras Xanté Sour som ska vara utvecklad för att möta en yngre målgrupps behov. Den beskrivs även som "sommarens hetaste partystarter". Den klassiska päronsmaken är kvar men har här som väntat fått sig en syrligare ton med inslag av citron. Sanna Sundin som är Brand Manager för Xanté säger följande:

"På 90-talet var Xanté Original närmast en institution i krog- och klubbmiljö liksom på hemmafesten. Det ligger inte för oss att vara blygsamma, tvärtom, och därför säger jag det nu: Xanté Sour kommer att bli en av de hetaste produkterna på sommarens klubbar, festivaler och hemmafester. Det är bara ett par månader sedan vi fick idén och nu är den här! Xanté är ett varumärke som står för att tänja på gränser och utmana det etablerade. Allt är tillåtet i Xantés värld, så när idén kom upp att göra en sour sa vi självklart - varför inte? Vi ser också en shotstrend med fokus på syrliga produkter, en större efterfrågan på lägre alkoholhalter och att man attraheras av det unika, insikter som vi fångat upp både i produktutvecklingen och i designen av flaskan."

Alkoholhalten ligger på 15 procent och för en flaska som rymmer 500 milliliter får man betala 159 kronor. Artikelnumret är 80436.

Visa
Pressmeddelande
90-talsfavoriten Xanté lanserar ny produkt och storsatsar på ny målgrupp - Xanté Sour är sommarens hetaste partystarter

Xanté är varumärket med den stora hypen under 90-talet då originalprodukten, som i folkmun kallas “päroncognac”, och drinken Lennart hade sin absoluta storhetstid. Nu väntar ytterligare en framgångssaga med nya produkten Xanté Sour, utvecklad för att möta en yngre målgrupps behov.

I grunden har Xanté Sour samma stora, karaktäristiska päronsmak som Xanté Original, men Sour har också fått en syrlig twist av citron. Med sin lägre alkoholhalt på 15% passar den perfekt på såväl uteserveringen som på hemmafesten och dansgolvet.

– På 90-talet var Xanté Original närmast en institution i krog- och klubbmiljö liksom på hemmafesten. Det ligger inte för oss att vara blygsamma, tvärtom, och därför säger jag det nu: Xanté Sour kommer att bli en av de hetaste produkterna på sommarens klubbar, festivaler och hemmafester, berättar Sanna Sundin, Brand Manager för Xanté.

Produkten är framtagen utifrån både trender och målgruppsinsikter, men också med den impulsivitet, energi och vilja att ständigt utmana som finns i Xantés DNA.

– Det är bara ett par månader sedan vi fick idén och nu är den här! Xanté är ett varumärke som står för att tänja på gränser och utmana det etablerade. Allt är tillåtet i Xantés värld, så när idén kom upp att göra en sour sa vi självklart - varför inte? berättar Sanna och fortsätter:

– Vi ser också en shotstrend med fokus på syrliga produkter, en större efterfrågan på lägre alkoholhalter och att man attraheras av det unika, insikter som vi fångat upp både i produktutvecklingen och i designen av flaskan.

Den som köper en Xanté Sour får nämligen sin alldeles unika och numrerade flaska. De olika mönstren som täcker flaskan vrids och zoomas i tryckprocessen så att ingen flaska är den andra lik.

– Vi har tagit fram ett antal mönster på temat “When pear meets sour”, som berättar historien om produkten från päronträdet till nattklubben. Mönstren kombineras i all oändlighet, så att varje flaska är unik, berättar Arina Pauli, Art Director för Xanté.

Det finns inga regler för hur Xanté Sour ska avnjutas. Servera den iskall som shot eller testa att komponera ihop en Skinny Lennart, bestående av Xanté Sour, sodavatten och lime - en blinkning till den klassiska 90-talsdrinken.

Xanté Sour har en alkoholhalt på 15% och finns nu att hitta i Systembolagets beställningssortiment. En flaska à 500 ml kostar 159:- och har artikelnr 80436.
Hård caféracer baserad på Ducati Monster 1200 S
Byggd av Rough Crafts 
107kg
+
Bobby Green
0
Vad sjutton hände med hiphop?
DMC från Run DMC rantar 
213kg
+
Bobby Green
0
Zlatans klädmärke läggs ner
Hejdå A-Z 
279kg
+
Wille Wilhelmsson
0
Aretha Franklin - Think
Fredagsklassikern 
130kg
+
Bobby Green
0
Kolla in skåpet som även är ett pussel
Ballt men dyrt 
103kg
+
Wille Wilhelmsson
0
Rebook börjar sälja växtbaserad sko
Består av majs och bomull 
136kg
+
Bobby Green
0
Tut i luren! Madonna fyller 60 år idag
Grattis drottningen av pop 
123kg
+
Bobby Green
0
Göteborgs spårvagnar firar EuroPride
Regnbågsvagnar från Västtrafik 
3kg
+
Wille Wilhelmsson
0
Dokumentär om Isle of Man TT
Det vackra och farliga med tävlingen 
112kg
+
Bobby Green
0
Ronaldo shoppar sneakers
Har fler nu än när han växte upp 
41kg
+
Bobby Green
0
Callum bor i en Volkswagen T4
Ett rullande hem 
109kg
+
Bobby Green
0
Morgan har tagit fram två cyklar
Tillsammans med Pashley 
129kg
+
Bobby Green
0
Kanye West intervjuas av Jimmy Kimmel
Lång intervju om lite allt möjligt 
17kg
+
Feber
0
Dave Grohl lirar med sig själv
Det svänger ju! 
236kg
+
Feber
0
Hur skapas traditionella japanska lyktor?
Jo, så här 
124kg
+
Feber
0
Michael Cera mumsar HETA KYCKLINGVINGAR
Mums mums 
138kg
+
Feber
0
Ny låt på gång med Avicii
Samarbete med Chris Martin 
132kg
+
Wille Wilhelmsson
0
Aphex Twin släpper nytt!
Det här är T69 Collapse 
119kg
+
Roger Åberg
0
Vi har testat Lisebergs nya attraktion Valkyria
Ser läbbig ut - är kanonkul! 
307kg
+
Bobby Green
0
Boken om Ferrari kostar 25.000 dollar
Kommer iofs med ett fint ställ 
7kg
+
Roger Åberg
0
Historien om snabbnudlar
Inte skapade för fattiga studenter 
109kg
+
Roger Åberg
0
Gianluca har gjort konstiga cyklar lite verkliga
Kul projekt! 
101kg
+
Roger Åberg
0
Skön klocka med klassisk Monty Python-sketch
Ministry of Silly Walks 
142kg
+
Roger Åberg
0
Gänget från Lego-filmen har fixat en säkerhetsvideo
Åt Turkish Airlines 
128kg
+
Roger Åberg
0
Vagina-öl börjar säljas i Polen
Börjar ÖL-trenden gå för långt? 
-246kg
+
Wille Wilhelmsson
0
Den här skyskrapan har ett vattenfall på 108 meter
Mäktigt! 
120kg
+
Roger Åberg
0
Gourmet-version av Oreos
Går det att göra finversion av kakorna? 
133kg
+
André Stray
0
Försvaret släpper Pride-annonser
"We don't always march straight" 
-607kg
+
Wille Wilhelmsson
0
Han surfar på en och samma våg i två minuter
Färdas 1,5 kilometer 
239kg
+
Roger Åberg
0
McDonalds hyllar Big Mac med egen peng
Värd en Big Mac, världen över 
122kg
+
Roger Åberg
0
Den här bron hålls upp av stenhänder
Mäktigt i Vietnam 
205kg
+
Roger Åberg
0
Flight of the Conchords-special släpps 6 oktober
På HBO 
174kg
+
André Stray
0
IKEA släpper hård förvaringsserie
Bror passar både i garaget och vardagsrummet 
192kg
+
Roger Åberg
0