m
a
r
4 i går74 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Vi har åkt Helix!

Lisebergs nya åkattraktion

Foto: Bobby Green
Visa inte Passet-artiklar
Passet / Resmål

I oktober 2012 meddelade Liseberg att de hade en ny berg- och dalbana på gång - Helix. Nu, en hel massa dagar senare, är den nya åkattraktionen färdig och vi har provåkt ett par dagar innan parken officiellt öppnar för året.

Jag minns att jag blev riktigt peppad när jag fick reda på att Liseberg hade något nytt på gång. Som gammal västkustbo värmer parken i hjärtat och den bär på många barndomsminnen. Nu när man blivit lite till åren (ja jag känner mig gammal) behöver man nödvändigtvis inte åka massa attraktioner för att kunna njuta av stället - här finns mängder av fina saker att titta på och en hel del spelningar att gå på. Men idag var det som sagt back to basics som gällde - att åka berg- och dalbana.

Inledning

Helix ligger som en kringla kring Lisebergsbanan på berget och för att ta sig till den får man ta rulltrappan upp till Atmosfear. Vi gick via expressingången men det finns ytterligare en ingång och där fanns det rejält med fållor för köande - och det lär behövas. Helix är mycket efterlängtad och eftersom det är det häftigaste man kan åka på Liseberg lär trycket bli enormt.

Väl på perrongen kunde man spana in tågen lite extra i väntan på att få kliva på. Det finns för närvarande tre tåg och två är ute och kör samtidigt. Varje tåg tar 20 personer. Man sitter i en stol som är upphöjd så har man inte ofantligt långa ben dinglar dessa fritt. En bygel låser över kroppen och mot bäckenet. Bra stolar men lite för smala i axelbredd för mig som glömt galgen i jackan. Roligt också att man "hänger fritt" i stolen vilket ger extra mycket känsla i de så kallade "airtime humps" där man blir viktlös och lyfter från sätet.

Åkturen

Det finns ingen naturlig uppförsbacke eftersom man redan befinner sig på uppepå ett berg så man börjar åkturen med att åka nedför. Kul och framförallt kastas man direkt in i turen eftersom man inte hinner sitta och våndas i en brant backe. De första metrarna är härliga och sen eskalerar det bara mer och mer. Vagnen går otroligt fint på rälsen och även om det är korkskruvar hit och dit kastas man inte omkring utan man följer följsamt med. Hastigheten ökar successivt och som snabbast susar man fram i 100 knyck. Munnen blev torrare och torrare eftersom den ständigt var öppen då varken jag eller Wille kunde hålla oss för skratt eller uttrycka vår rädsla/glädje när vi dundrade fram. Trots att banan på vissa ställen är relativt kompakt är åkturen lång och det händer mycket. Bäst för min del var den sista "boostern" som gasar på tåget innan en ganska brant "inverted top hat" som går uppåt. Det hela avslutas med en 360-graders roll och här är man glad att man säkrat sina nycklar och skrot man har i fickorna. Strax därefter kan man pusta ut för då är åkturen över. Och prata om hur ballt det var. Jag som har lätt för att bli åksjuk kände ingenting av detta utan var bara exalterad över hur kul det var att åka.



Betyg

Helix är verkligen en berg- och dalbana för dig som gillar när adrenalinet pumpar. Men givetvis kan vem som helst åka den - men du bör inte vara höjdrädd eller ogilla när du ena stunden ser marken för att nästa stund se himlen. Banan känns väldigt genomtänkt och den bjuder hela tiden på spännande vändningar - det händer något hela tiden. Både jag och Wille var fyllda med lyckorus efter våra två vändor - en från mitten och en längst fram (mäktigt), och jag är helt övertygad om att Helix kommer att bli en succé. Det största problemet för attraktionen lär nog tyvärr bli köerna - för den här kommer folk att vallfärda till. Helix får 10 av 10 Feberyrningar.

Helixfakta:

Topphastighet: 100 km/h
Höjdskillnad: 52 meter
Inversioner: 7 styck
Längd: 1,38 km
Åktid: 2 min och 10 sek
G-krafter: 4,3 G
Antal tåg: 3 st à 20 personer
Kapacitet: 1350 personer/h
Tillverkare: Mack Rides
Prislapp: 240 miljoner kronor

Liseberg öppnar den 26 april.

Läs mer
Visa
Pressmeddelande
Efterlängtad premiär för Helix när Lisebergs öppnar för säsongen

På lördag 26 april öppnar Liseberg för 91 gången. Sällan har en premiärdag varit lika efterlängtad. Årets nyhet Helix har väckt stor uppståndelse, redan innan första tåget med passagerare ens rullat ut på rälsen.
Det var i oktober 2012 som nyheten tillkännagavs: Liseberg skulle bygga en ny berg- och dalbana. Och inte vilken berg- och dalbana som helst, utan en bana i absolut världsklass.
Intresset under byggtiden har varit enormt. Tusentals ivriga berg- och dalbaneälskare har följt projektet dag för dag i sociala medier. Vid två tillfällen har det arrangerats rundvisningar på byggplatsen och hundratusentals har redan åkt banan virtuellt på nätet.
Helix är utan konkurrens Lisebergs största attraktionssatsning någonsin. Med en prislapp på 240 miljoner kronor och en byggtid på cirka ett och ett halvt år är Helix en rekordinvestering. Resultatet är en 1,38 km lång berg- och dalbana som innehåller alla de element som en berg- och dalbanefinsmakare kan önska sig. Den 2 minuter långa åkturen har två accelerationszoner och tågen kommer upp i en hastighet av 100 km/tim. Längs vägen är passagerna upp och ner sju gånger, och det bjuds på bland annat en Pretzel loop, en Zero-g-roll, en Heartline roll, en inverterad Tophat och flera S-kurvor.
– Helix är en berg- och dalbana med extra allt! Den är inte högst, längst eller snabbast i världen, men den bjuder på den perfekta åkupplevelsen, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg.
Intresset för att provåka den färdiga berg- och dalbanan har varit så stort så att de internationella organisationerna för berg- och dalbaneentusiaster har stått på kö för att boka resor till Liseberg. Redan i premiärveckan kom 109 entusiaster från hela Europa till Liseberg via European Coaster Club.
– Helix är en jätteinvestering för Liseberg, men vi är ganska säkra på att det kommer betala sig. Inte bara för Liseberg, utan för Göteborg som resmål, säger Andreas Andersen.

Helixfakta:
Topphastighet: 100 km/h
Höjdskillnad: 52 meter
Inversioner: 7 styck
Längd: 1,38 km
Åktid: 2 min och 10 sek
G-krafter: 4,3 G
Antal tåg: 3 st à 20 personer
Kapacitet: 1350 personer/h
Tillverkare: Mack Rides
Prislapp: 240 miljoner kronor
James äter äckliga saker med Kim Kardashian
Får det lov att vara en sardin-smoothie? 
56kg
+
Bobby Green
0
Klassisk Formel 1-bil på Tremolastrasse
Härlig väg i Schweiziska alperna 
128kg
+
Bobby Green
0
Skolexperiment blev snygg kortfilm
Järnpulver + magnet = sant 
101kg
+
Bobby Green
0
Lewis Hamilton frontar Pumas senaste kampanj
Träning är inte bara gymmet 
62kg
+
Bobby Green
0
Caferacer genom vackra Dolomiterna
Ser härligt ut 
107kg
+
Bobby Green
0
Slagsmål när Adidas och Pharrell släppte skor
Vuxna människor... 
19kg
+
Bobby Green
0
Genomskinliga kokkärl
Se bättre vad du lagar 
180kg
+
Bobby Green
0
The Tail of a Whale kommer till Systembolaget
Kombinerar ale med veteöl 
100kg
+
Bobby Green
0
Tut i luren! I dag är det ostkakans dag!
Heja Småland! 
105kg
+
Bobby Green
0
Toaletten för dig som skiter pengar
Blir din för 100 000 dollar 
22kg
+
Bobby Green
0
Fräck prototyp från Indian
Och matchande klocka 
117kg
+
Bobby Green
0
Jeremy Clarkson gör reklam för Emirates
Nya första klass-sviter i Boeing 777 
125kg
+
Bobby Green
0
Iron Maiden kommer också till Sweden Rock
Grym lineup än så länge 
178kg
+
Bobby Green
0
Transportcykel med bränslecell
Har en räckvidd på 30 mil 
137kg
+
Bobby Green
0
Ferrari-bok auktioneras till vrakpris
Kostade 275 000 dollar ny 
50kg
+
Bobby Green
0
ArgaSkånskaMän testar Puma Burger
Och två andra ställen 
63kg
+
Bobby Green
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
36.6°
+
Roger Åberg
0