m
a
r
67 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Vi har åkt Helix!

Lisebergs nya åkattraktion

Foto: Bobby Green
Passet / Resmål

I oktober 2012 meddelade Liseberg att de hade en ny berg- och dalbana på gång - Helix. Nu, en hel massa dagar senare, är den nya åkattraktionen färdig och vi har provåkt ett par dagar innan parken officiellt öppnar för året.

Jag minns att jag blev riktigt peppad när jag fick reda på att Liseberg hade något nytt på gång. Som gammal västkustbo värmer parken i hjärtat och den bär på många barndomsminnen. Nu när man blivit lite till åren (ja jag känner mig gammal) behöver man nödvändigtvis inte åka massa attraktioner för att kunna njuta av stället - här finns mängder av fina saker att titta på och en hel del spelningar att gå på. Men idag var det som sagt back to basics som gällde - att åka berg- och dalbana.

Inledning

Helix ligger som en kringla kring Lisebergsbanan på berget och för att ta sig till den får man ta rulltrappan upp till Atmosfear. Vi gick via expressingången men det finns ytterligare en ingång och där fanns det rejält med fållor för köande - och det lär behövas. Helix är mycket efterlängtad och eftersom det är det häftigaste man kan åka på Liseberg lär trycket bli enormt.

Väl på perrongen kunde man spana in tågen lite extra i väntan på att få kliva på. Det finns för närvarande tre tåg och två är ute och kör samtidigt. Varje tåg tar 20 personer. Man sitter i en stol som är upphöjd så har man inte ofantligt långa ben dinglar dessa fritt. En bygel låser över kroppen och mot bäckenet. Bra stolar men lite för smala i axelbredd för mig som glömt galgen i jackan. Roligt också att man "hänger fritt" i stolen vilket ger extra mycket känsla i de så kallade "airtime humps" där man blir viktlös och lyfter från sätet.

Åkturen

Det finns ingen naturlig uppförsbacke eftersom man redan befinner sig på uppepå ett berg så man börjar åkturen med att åka nedför. Kul och framförallt kastas man direkt in i turen eftersom man inte hinner sitta och våndas i en brant backe. De första metrarna är härliga och sen eskalerar det bara mer och mer. Vagnen går otroligt fint på rälsen och även om det är korkskruvar hit och dit kastas man inte omkring utan man följer följsamt med. Hastigheten ökar successivt och som snabbast susar man fram i 100 knyck. Munnen blev torrare och torrare eftersom den ständigt var öppen då varken jag eller Wille kunde hålla oss för skratt eller uttrycka vår rädsla/glädje när vi dundrade fram. Trots att banan på vissa ställen är relativt kompakt är åkturen lång och det händer mycket. Bäst för min del var den sista "boostern" som gasar på tåget innan en ganska brant "inverted top hat" som går uppåt. Det hela avslutas med en 360-graders roll och här är man glad att man säkrat sina nycklar och skrot man har i fickorna. Strax därefter kan man pusta ut för då är åkturen över. Och prata om hur ballt det var. Jag som har lätt för att bli åksjuk kände ingenting av detta utan var bara exalterad över hur kul det var att åka.

Betyg

Helix är verkligen en berg- och dalbana för dig som gillar när adrenalinet pumpar. Men givetvis kan vem som helst åka den - men du bör inte vara höjdrädd eller ogilla när du ena stunden ser marken för att nästa stund se himlen. Banan känns väldigt genomtänkt och den bjuder hela tiden på spännande vändningar - det händer något hela tiden. Både jag och Wille var fyllda med lyckorus efter våra två vändor - en från mitten och en längst fram (mäktigt), och jag är helt övertygad om att Helix kommer att bli en succé. Det största problemet för attraktionen lär nog tyvärr bli köerna - för den här kommer folk att vallfärda till. Helix får 10 av 10 Feberyrningar.

Helixfakta:

Topphastighet: 100 km/h
Höjdskillnad: 52 meter
Inversioner: 7 styck
Längd: 1,38 km
Åktid: 2 min och 10 sek
G-krafter: 4,3 G
Antal tåg: 3 st à 20 personer
Kapacitet: 1350 personer/h
Tillverkare: Mack Rides
Prislapp: 240 miljoner kronor

Liseberg öppnar den 26 april.

Läs mer
Visa
Pressmeddelande
Efterlängtad premiär för Helix när Lisebergs öppnar för säsongen

På lördag 26 april öppnar Liseberg för 91 gången. Sällan har en premiärdag varit lika efterlängtad. Årets nyhet Helix har väckt stor uppståndelse, redan innan första tåget med passagerare ens rullat ut på rälsen.
Det var i oktober 2012 som nyheten tillkännagavs: Liseberg skulle bygga en ny berg- och dalbana. Och inte vilken berg- och dalbana som helst, utan en bana i absolut världsklass.
Intresset under byggtiden har varit enormt. Tusentals ivriga berg- och dalbaneälskare har följt projektet dag för dag i sociala medier. Vid två tillfällen har det arrangerats rundvisningar på byggplatsen och hundratusentals har redan åkt banan virtuellt på nätet.
Helix är utan konkurrens Lisebergs största attraktionssatsning någonsin. Med en prislapp på 240 miljoner kronor och en byggtid på cirka ett och ett halvt år är Helix en rekordinvestering. Resultatet är en 1,38 km lång berg- och dalbana som innehåller alla de element som en berg- och dalbanefinsmakare kan önska sig. Den 2 minuter långa åkturen har två accelerationszoner och tågen kommer upp i en hastighet av 100 km/tim. Längs vägen är passagerna upp och ner sju gånger, och det bjuds på bland annat en Pretzel loop, en Zero-g-roll, en Heartline roll, en inverterad Tophat och flera S-kurvor.
– Helix är en berg- och dalbana med extra allt! Den är inte högst, längst eller snabbast i världen, men den bjuder på den perfekta åkupplevelsen, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg.
Intresset för att provåka den färdiga berg- och dalbanan har varit så stort så att de internationella organisationerna för berg- och dalbaneentusiaster har stått på kö för att boka resor till Liseberg. Redan i premiärveckan kom 109 entusiaster från hela Europa till Liseberg via European Coaster Club.
– Helix är en jätteinvestering för Liseberg, men vi är ganska säkra på att det kommer betala sig. Inte bara för Liseberg, utan för Göteborg som resmål, säger Andreas Andersen.

Helixfakta:
Topphastighet: 100 km/h
Höjdskillnad: 52 meter
Inversioner: 7 styck
Längd: 1,38 km
Åktid: 2 min och 10 sek
G-krafter: 4,3 G
Antal tåg: 3 st à 20 personer
Kapacitet: 1350 personer/h
Tillverkare: Mack Rides
Prislapp: 240 miljoner kronor
Så här ser insidan på Airlander 10 ut
Världens största flygfarkost 
104kg
+
Bobby Green
0
Pidde P och Dogge Doggelito släpper sommarlåt
När texten är på spanska börjar alla dansa 
55kg
+
Bobby Green
0
Tut i luren! Idag är det ölets dag!
Skål! 
123kg
+
Bobby Green
0
11-årige Kareem är vass på att måla
Skapar väldigt realistiska bilder 
211kg
+
Bobby Green
0
En av de sista Fore-edge painting-konstnärerna
Martin målar "osynliga" bilder 
131kg
+
Bobby Green
0
Intressant drivlina till cykel
Saknar kedja 
275kg
+
Bobby Green
0
Hetare nuggets på McDonald's
Oklart om de kommer till Sverige 
105kg
+
Bobby Green
0
Möt röstskådespelaren Tara Strong
Är bland annat bebisen i Rugrats 
119kg
+
Bobby Green
0
Snubbar testar blåa Jurassic World-chips
Ser mögliga ut 
51kg
+
Bobby Green
0
Travis Pastrana har slagit Evel Knievels rekord
Tre galna hopp 
131kg
+
Bobby Green
0
Så hittade Seven Nation army till stadion
The White Stripes klassiska låt 
123kg
+
Roger Åberg
0
Honda uppdaterar Super Cub
Lanseras i Sverige 
153kg
+
Bobby Green
0
Charlie Sheen är med i Lil Pumps nya musikvideo
Till låten Drug Addicts 
-38kg
+
Bobby Green
0
Häng med i berg- och dalbanan Hyperion
Högst och snabbast i Europa 
109kg
+
Bobby Green
0
Gratis alkoholfri bärs i Stockholms skärgård
Ölbåten rycker ut 
167kg
+
Bobby Green
0
Porsche 356A 1600 Super från 1958
Oj vilken vacker bil 
101kg
+
Bobby Green
0
Warhawk blir den sista med förbränningsmotor
Sen är det bara el för Curtiss Motorcycles 
109kg
+
Bobby Green
0
20 meter hög väggmålning på Will Smith
Finns nu i West Philadelphia 
118kg
+
Bobby Green
0
Norton har en ny scrambler på gång
Det här är de första skisserna 
122kg
+
Bobby Green
0