m
a
r
12 i dag66 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Skateboarding aktiverar ensamkommande barn

Designar två stycken brädor

Visa inte Garaget-artiklar
Garaget / Skateboard

Stockholm Skate Nation grundades för att välkomna och aktivera ensamkommande barn och unga som kommer till Sverige. Deras senaste påhitt är ett initiativ där illustratörerna Martin "Mander" Ander och Lina Alexandra Forsgren och ensamkommande tillsammans har fått designa två stycken skateboards. Brädorna kommer att säljas via Caliroots i en begränsad upplaga från och med den 14 juni. Pengarna från försäljningen kommer att gå till Skateistan som är en välgörenhetsorganisation som använder skateboarding för att koppla samman unga med utbildningsmöjligheter i Afghanistan, Kambodja och Sydafrika.

Visa
Pressmeddelande
Illustratörer och ensamkommande samlar in pengar till utsatta ungdomar genom unikt skateprojekt

Illustratörerna Martin ”Mander” Ander och Lina Alexandra Forsgren har tillsammans med ensamkommande från Stockholm Skate Nation designat två unika skateboards för att samla in pengar till organisationen Skateistan.

Brädorna kommer att säljas i begränsad upplaga på Caliroots med start den 14 juni och pengarna från försäljningen kommer att gå till Skateistan som stöttar unga utsatta i Afghanistan, Kambodja och Sydafrika.

Stockholm Skate Nation grundades våren 2016 av Stockholm Skatepark och accessoarvarumärket Chpo Brand. Syftet med Stockholm Skate Nation är att välkomna och aktivera ensamkommande barn och ungdomar i Sverige med hjälp av skateboarding. Projektet har varit väldigt populärt och tagit emot över 200 barn och ungdomar. Utöver att ses varannan fredag så har det även arrangerats skateläger under loven. Ambitionen är att dagens deltagare ska bli morgondagens skateledare.

Som ett initiativ för att även hjälpa utsatta ungdomar i andra länder lät Stockholm Skate Nation två illustratörer och två ungdomar från Stockholms Skate Nation designa två skateboards. Motiven skulle symbolisera både Sverige och Afghanistan, landet där brädskaparna Abbas 17 år och Nemat 14 år har sina rötter.

- För mig har skateboarden hjälpt mig att känna mig hemma och få nya vänner i Sverige. Att med hjälp av skatandet nu kunna hjälpa andra unga i mitt hemland är väldigt kul, säger Nemat, deltagare hos Stockholm Skate Nation.

- Som livslång skatare vet jag de goda krafter skateboard har för att bygga ungas självförtroende, skapa sammanhang och främja gemenskap. Hos Stockholm Skate Nation och på Skateistans olika center finns det inga motsättningar mellan samhällsklasser, folkgrupper eller kön, utan en grupp individer som tillsammans vill och kan nå sina mål och drömmar. Det Skateistan gör för utsatta barn i världen är unikt och det känns oerhört kul att kunna hjälpa en organisation som ligger mig personligen väldigt varmt om hjärtat, säger Viktor Telégin, vd på Chpo Brand och initiativtagare av Stockholm Skate Nation.

Martin ”Mander” Ander är välkänd illustratör inom både den svenska och internationella skatevärlden. Han har designat brädor för bland annat svenska WeSC och amerikanska Flip Skateboards. Lina Alexandra Forsgren gick ut Beckmans Designhögskola 2014 och har sedan dess jobbat med bland annat Skelettfabriken, Kungliga Konsthögskolan, Södra Teatern och musikfestivalen Peace & Love.

- Skateboard är en kreativ kraft, en källa till skratt, inspiration, och uppfinningsrikedom. Skateboard är också ett sammanhang, en brygga till en global gemenskap som står över gränser, sociala och geografiska. Detta samarbete är en öppen inbjudan till denna gemenskap. Till de som behöver den mest, säger Martin ”Mander” Ander.

Skateistan är en flerfaldigt prisbelönad välgörenhetsorganisation som använder skateboarding för att koppla samman unga med utbildningsmöjligheter. Organisation driver fyra skateskolor i Afghanistan, Kambodja och Sydafrika där de utbildar riskutsatta unga i åldrarna 5-18 år. Hos Skateistan kombineras skateboarding och andra idrottsaktiviteter med undervisning. Sedan starten 2007 har Skateistan växt till att arbeta med mer än 2000 unga varje vecka.

Brädorna kommer att finnas till försäljning från kl. 18.00 den 14 juni hos Cali Streetwear och på caliroots.com. Brädorna säljs för 700 kr styck och vinsten går oavkortat till organisationen Skateistan. Lanseringen sker hos Cali Streetwear på Brunnsgatan 9 i Stockholm, den 14 juni kl. 18.00 där alla designers kommer att vara på plats och berätta om initiativet.