m
a
r
74 tjocka Garaget Garderoben Hemmet Kroppen Passet Sinnet Strupen

Dokumentär om David Bowies sista år

Kommer 2018

Visa inte Sinnet-artiklar
Sinnet / Dokumentär

David Bowie stod i rampljuset i över 40 år. Förra året gick han bort 69 år gammal. Nästa år kommer HBO att visa dokumentären David Bowie: The Last Five Years som handlar om hans sista fem år. Här är trailern för den.

Gräddlikör med smak av Cognac

Den första på svenska marknaden

Visa inte Strupen-artiklar
Strupen / Sprit

Gräddlikör är populärt bland oss svenskar och nu kommer ett tillskott som sägs vara det första på marknaden - gräddlikör med smak av Cognac. Den heter Crème Liqueur au Cognac by Braastad och smaken ska vara fyllig med inslag av smörkola, grädde, apelsinchoklad och självklart även Cognac.

Nyheten ska finnas på Systembolaget nu och för en flaska som rymmer 700 milliliter får du betala 199 kronor. Alkoholhalten ligger på 17 procent och artikelnumret är 725.

Ducati World kommer till nöjespark i Italien

Öppnar 2019 på Mirabilandia

Visa inte Passet-artiklar
Passet / Resmål

Mirabilandia är en nöjespark i Italien som 2019 kommer att få ett tillskott som kanske kan intressera den som är motorintresserad. Då kommer nämligen Ducati att öppna en egen park inne parken med grejer relaterade till motorcykeltillverkaren. Man kommer att kalla stället för Ducati World och här kommer det att finnas berg-och-dalbanor, VR-simulatorer, showrooms, restauranger och butiker på temat Ducati.

McDonald's lanserar McVegan i Sverige

Kommer innan årsskiftet

Visa inte Strupen-artiklar
Strupen / Hamburgare

Tillsammans med Anamma som är ett varumärke inom Orkla Foods Sverige har McDonald's Food Team tagit fram McVegan - en helt vegansk burgare. Den här är det första ur samarbetet och det lär komma fler i framtiden. McVegan har sålts i andra länder sedan oktober månad, i Sverige ska den finnas på menyn från den 28 december. Burgaren är baserad på protein från sojabönor och den produceras i Sverige. Vad det är på den förutom "biffen" är lite oklart men det vi kan se på bilden är i alla fall tomat, vit dressing, rå lök, sallad, saltgurka, tomat och senap.

Visa
Pressmeddelande
McVegan först ut när McDonald’s väljer vegoburgare från Anamma

McDonald’s Food Team har tillsammans med Anamma, ett varumärke inom Orkla Foods Sverige, utvecklat en helt ny vegansk burgare för McDonald’s meny. McVegan – som den nya burgaren heter – är först ut på menyn men samarbetet är långsiktigt och ger stora möjligheter att utveckla fler nya rätter och smaker. Nu blir det enklare – för alla – att välja en god vegansk burgare.

Vegetariskt och veganskt är en stark trend, och allt fler vill idag äta mer växtbaserat. Tillsammans har McDonald’s och Anamma utvecklat en ny vegansk burgare. Med McVegan på menyn blir det enkelt för alla att prova en god vegansk burgare oavsett om det är för den goda smaken eller för variation. Vegoburgaren från Anamma är baserad på protein från sojabönor och med huvudingrediensen från växtriket har burgaren mindre klimatpåverkan jämfört med en motsvarande animalisk burgare.

- Vi är fantastiskt stolta över att McDonald’s väljer att bygga sin nya burgare på vegoburgare från Anamma. Det ger fler möjligheten att upptäcka hur gott och enkelt det är att äta veganskt, samtidigt som vi tillsammans minskar klimatavtrycket på vår planet, säger Nina Sandström, marknadschef Anamma.

Burgaren, som produceras i Sverige, har redan gjort succé i Finland där den under hösten testlanserades på ett begränsat antal restauranger. 28 december lanseras nu McVegan brett på McDonald’s meny både i Sverige och Finland.

- Det är både roligt och spännande att vi har inlett samarbetet med Orkla Foods Sverige och deras varumärke Anamma. Det betyder att vi får jobba med de bästa i branschen när det kommer till veganska produkter, och att vi kan erbjuda våra gäster en vegansk burgare som är utvecklad i Sverige. Vår ambition är att det ska finnas något på vår meny för alla 400 000 gäster som besöker oss varje dag och med McVegan breddar vi vårt erbjudande ytterligare, säger Staffan Ekstam, Head of Food Strategy McDonalds.

JW Anderson och Converse samarbetar

Så här ser skorna ut

Visa inte Garderoben-artiklar
Garderoben / Skor

På torsdag, den 14 december, börjar Converse att sälja skor man tagit fram tillsammans med modedesignern JW Anderson. Man hyllar ungdomskulturens pionjär Larry Clark och det är också Larry som har fotat det vi ser här. Kollektionen kallas för Glitter_Gutter och det handlar om unisex-skor med starka färger och glammigt glitter.

Visa
Pressmeddelande
Converse och JW Anderson rör sig på motsatta sidor av mode-spektrat. Mellanrummet mellan JW Andersons progressiva och nytänkande design, vilken omdefinierar vad high fashion är, och Converse till-för-alla-sneakers är en av de drivande faktorerna i detta samarbete. Genom samarbetet hyllar de två varumärkena tillsammans ungdomskulturens pionjär Larry Clark som också fotograferat bilderna för släppet. Samarbetet utforskar det provokativa och modiga i kontrasterande idéer och ideal.

Första släppet från samarbetet Converse x JW Anderson “Glitter_Gutter” släpps i butik den 14/12. Kollektionen är unisex och leker med vad som traditionellt sett ansetts maskulint och feminint genom starka färger, glammigt glitter och förhöjda detaljer i de klassiska Converse-siluetterna. För att skapa den spänning där dåtid och framtid möts har Anderson, förutom hans personliga kärlek till Converse, tagit inspiration från kontraster inom pop-art samt tagit in vintageinspirerade detaljer och oväntade material.

“Glitter_Gutter härstammar från idén om att ge ikoniska siluetter en prägel från någonting oväntat” säger Jonathan Anderson. “Exempelvis genom att ta glitter ur sin kontext och bära dem med ett par chinos.”